بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک
5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند
دو شنبه 23 اسفند 1395 ساعت 17:26 | بازدید : 760 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند

بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی (MLM) کسب‌و‌کاری جوان در جهان اما کمی قدیمی‌تر نسبت به آنچه در ایران رواج یافته است، به شمار می‌رود. این نوع بازاریابی که از نظر بسیاری تحلیلگران همان راه و روش هرمی است، هنوز در دنیا بحث‌برانگیز است.
امتیاز خبر: 72 از 100 تعداد رای دهندگان 3583
ماهنامه صنعت و توسعه: بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی (MLM) کسب‌و‌کاری جوان در جهان اما کمی قدیمی‌تر نسبت به آنچه در ایران رواج یافته است، به شمار می‌رود. این نوع بازاریابی که از نظر بسیاری تحلیلگران همان راه و روش هرمی است، هنوز در دنیا بحث‌برانگیز است. برخی آن را غیرقانونی می‌خوانند و حتی در بسیاری کشورها همچون چین فعالیت این شرکت‌ها ممنوع است.

اگر گشتی در اینترنت بزنید شمار بسیاری از مطالبی را می‌بینید که نسبت به بازاریابی شبکه‌ای هشدار می‌دهند. در بسیاری از این نوشته‌ها فرقی بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت هرمی غیرقانونی وجود ندارد و بسیاری از کارشناسان نیز نتیجه گرفته‌اند بازاریابی شبکه‌ای نیز با مشکلات شرکت‌های هرمی مواجه است و در نهایت مشتریان خود را به همان پرتگاهی می‌برد که شرکت‌هایی نظیر گلدکوییست برده‌اند.

در واقع تنها تفاوتی که بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت‌های هرمی بیان می‌شود این است که در اولی کالای واقعی خریدوفروش می‌شود و بازاریاب‌ها برای این کالاها مشتری پیدا می‌کنند اما در هرمی‌ها تنها زیرشاخه‌سازی اهمیت دارد و عمل اقتصادی واقعی انجام نمی‌گیرد.

اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در پوشش فروش کالا همان کاری را می‌کنند که شرکت‌های هرمی انجام می‌دهند، یعنی فریب مشتریان و در نهایت رها کردن افرادی که در شاخه‌های پایین قرار دارند با ضرر هنگفت به نفع سرشاخه‌هایی می‌شود که پول زیادی به جیب می‌زنند.
5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند(بهنام)

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مفاهیم مربوط به بازاریابی شبکه ای
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 18:15 | بازدید : 1373 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 مفاهیم مربوط به بازاریابی شبکه ای

درک مفاهیم مربوط به بازاریابی شبکه ای بسیار مهم می باشد این امر شما را قادر می سازد که تصمیم درستی درباره این تجارت بگیرید و همچنین به شما کمک می کند تا اعتفادتان به این تجارت محکمتر سازید تا به موفقیت بزرگی دست پیدا کنید

رشد توانی یا تصاعدی

 
آلبرت انیشتین از رشد توانی به عنوان هشتمین شگفتی دنیا یاد کرد. درک قدرت رشد توانی و ارتباط آن به بازاریابی شبکه ای به شما کمک می کند تا پتانسیل کار بازاریابی شبکه ای را درک کنید. با کنار گذاستن تنها یک سنت و فقط با دو برابر کردن آن در هر روز، در پایان روز سی و یکم بیش از 10 میلیون دلار خواهیم داشت
با تعمیم این اصل به افراد سازمانتان می توانید قدرت نامحدود رشد توانی را دریابید. به همین دلیل است که راهبرانی در کار بازاریابی شبکه ای توانسته اند برای خودشان سازمان های بزرگی در اندازه های چند ده هزار نفری و چند صد هزار نفری بسازند.

قدرت همانند سازی

بازار یابی شبکه ای تجارت همانندسازی می باشد. تجارتی که در آن افراد می توانند درآمد های فوق العاده کسب کنند. برای رسیدن به موفقیت باید مقلد محض بود و به دیگران نیز آموزش داد که همانگونه باشند. باید فرآیند همانندسازی مناسبی در کار باشد تا هر کسی در سازمان چه تازه کار چه کهنه کار، قادر به پیروی از سیستم باشد و همان کارها را به آسانی انجام دهد. بازاریابی شبکه ای تجارت جهانی می باشد و باید برای همه کس در شبکه صرفنظر از پیشینه تحصیلی، تجربیات و مکان جغرافیایی اش سیستم ساده ای برای پیروی وجود داشته باشد.
برای اینکه همانند سازی موثر باشد باید ملاک های زیر وجود داشته باشند:
1. باید سیستمی در کار باشد 
این ویژگی همه افراد سازمان را قادر به پیروی از الگوی موفقیتی می سازد که راهبران قبلا آنرا پشت سر گذاشته اند. این امر از آنجا که مسیری برای پیشرفت فراهم می ساز، به ویژه برای افراد جدید سودمند خواهد بود. سیستم بسته به راهبر سازمان ممکن است ساده یا پیچیده باشد: سیستم می تواند شامل موارد زیر باشد
-جلسات آموزشی ،کارگاه های مختلف، سمینار و مطالب آموزشی 
-روشی برای ترسیم طرح بازپرداخت
-مطالعه مطالب خواندنی و استفاده از امکانات سمعی و بصری
-پاداش و قدردانی
2. پیروی از سیستم آسان باشد 
این معیار اهمیت فراوانی دارد زیرا افراد سازمان به لحاظ پیشینه تحصیلی، وضعیت اقتصادی،تجربیات،ضریب هوشی در سطوح مختلفی قرار دارند به منظور بنا کردن سازمانی بزرگ باید همه افراد در آن قادر به پیروی از سیستم باشند
3. سیستم باید همه جا یکسان باشد
صرف نظر از کشور و موقعیت جغرافیایی سیستم باید در همه جا یکسان باشد. این یکسان بودن در برای اطمینان از حرکت هموار تجارت و هویت سازمان بسیار مهم می باشد. آیا می توانید تصور کنید که چه اتفاقی می افتاد اگر نشان تجاری و تشکیلات MacDonald در مکان های مختلف متفاوت می بود؟ این مسئله قطعا منجر به آشفتگی می شد

مفهوم نمایندگی

از زمان کلنل سندرس موسس کنتاکی فراید چیکن ، حق نمایندگی جای خود را به خوبی باز کرده است.. در حقیقت در ابتدا حق نمایندگی هم از سوی مردم هم از سوی دولت مورد حمله واقع می شد.خوشبختانه حق نمایندگی توانست بر این مسایل غلبه کند و امروزه هرازان شرکت تحت عنوان مفهوم نمایندگی مشغول به فعالیت هستند. حق نمایندگی مفهومی قوی و موفق است.اگر هر تجارت فقط به یک مکان محدود شود امکان رشد نخواهد یافت. اما با وجود هزاران شعبه مشابه که تحت امتیاز مشابهی فعالیت می کنند،امکان بالقوه عظیمی به وجود می آید که می توانیم در Macdonald ،KFC و Seven Eleven شاهد آن باشیم.
رشد در نمایندگی ها سریع نیست چرا که بر اساس رشد خطی است و این به خاطر مقدار سرمایه زیاد مورد نیاز برای این کار می باشد. در بازاریابی شبکه ای رشد سازمان بر اساس رشد توانی یا تصاعدی می باشدزیرا هر کس قادر است با هزینه بسیار اندک کار خود را شروع کند. ریسک آن هم بسیار ناچیز است. در نتیجه با ترکیب حق نمایندگی و رشد تصاعدی و در حال حاضر به کمک اینترنت بازاریابی شبکه ای شیوه ای از تجارت است که بایه آنرا جدی گرفت

قدرت اهرم

مفهوم اهرم در هر فعالیت تجاری حائز اهمیت است. در اهرم بسیار معروف "زمان" و "پول" می باشد و هر شخص یا سازمانی به لحاظ زمان و پول دارای محدودیت است. بنابراین ضروری است که از اهرم پول و وقت دیگران استفاده کرد. به گفته کلمنت استون "بهترین پولی که در یک تجارت می شوذ از آن استفاده کرد OPM است.(پول سایر افراد Other People Money ) 
در بازاریابی شبکه ای می توانیم اهرم های زیر را به خدمت بگیریم:
OPT که مخفف عبارات زیر است
وقت سایر افراد (Other People Time )
استعداد سایر افراد (Other People Talent )
مهارتهای سایر افراد (Other People Techniques)
OPE که مخفف عبارتهای زیر می باشد:
انرژی سایر افراد (Other People Energy )
تحصیلات سایر افراد (Other Peoples Education)
اشتیاق سایر افراد (Other People Enthusiasm) 
بازاریابی شبکه ای برآیند نیروی افراد می باشد

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , مقالات , ,

|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بود و چرا؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:46 | بازدید : 1100 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بود و چرا؟


بستگی به این دارد که این سوال را از چه کسی بپرسید، چون تاریخ نگاران حرفه ای علاقه اندکی به ثبت این موضوع از خود نشان داده اند. در سال 1999 مجله «سبک زندگی با بازاریابی شبکه ای» تاریخچه ای از سیر فعالیت شرکت AMWAY منتشر کرد. در این تاریخچه از کارل رن بورگ به عنوان پدر نتورک مارکتینگ نام برده شده است. دهه ها قبل، در سال 1915، هنگامی که رن بورگ در چین در سمت عامل فروش برای یک کارخانه کار می کرد، همزمان درباره اثرات رژیم و تغذیه برروی سلامتی نیز تحقیق می کرد. او وقتی به آمریکا برگشت،به تحقیقاتش ادامه داد و در سال 1934 شرکت California Vitamins را تاسیس کرد که فروشنده مکمل های غذایی و معدنی و مولتی ویتامین بود.(در سال 1939 این شرکت به Nutrilite Product تغییر نام داد). رن بورگ به همراه همسایه اش دکتر کاسبری و نیز لی می تینگر، که مدیر فروش یک شرکت بود، در سال 1945 یک طرح بازپرداخت چند سطحی را به این شرکت اضافه کردند و بدین ترتیب بازاریابی شبکه ای پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال 1949، ریچ دوس و جی ون اندل که در گرند رپیدز واقع در ایالت میشیگان هم دبیرستانی بودند، به عنوان توزیع کنندگان شرکت Nutrilite مشغول به کار شدند. این دو به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سال 1958 با این فکر که می توانند به دیگران بیاموزند که چگونه تجارت خودشان را پایه ریزی کنند و به رویاهایشان جامعه عمل بپوشانند، تصمیم گرفتند که شرکت بازاریابی شبکه ای خود را بنانهند؛ و همین کار را هم کردند و نام شرکتشان را The American Way Association گذاشتند، که بعد ها به نامAmway معروف شد. به گواهی تاریخ دوس و ون اندل در هدف اولیه خود یعنی کمک به مردم برای ساختن تجارتشان از طریق بازاریابی شبکه ای کاملا موفق بوده اند. تا قبل از پایان سده بیستم بیش از 3 میلیون نفر از مردم دنیا در 80 کشور جزء مشاوران و توزیع کنندگان شرکت Amway بوده اند.

دوس و ون اندل تنها کارآفرینانی نبودند که شیفته این حرفه شدند و تجارت بازاریابی شبکه ای شان را ساختند. در کالیفرنیا دکتر فارست سی.شکلی و دو پسرش در سال 1956 شرکت Shaklee Product را تاسیس کردندکه فروشنده محصولات غذایی و لوازم خانگی بود. این دو شرکت یعنی Shaklee و Amwayراه را برای بیشمار شرکت های بازاریابی شبکه ای دیگر باز کردند. اینان، در کنار طرح های پرداختی چند سطحی شان، همچنین رسیدن به استقلال مالی و رضایت شخصی از طریق بازاریابی شبکه ای را اشاعه می دادند.

مایکل شفیلد می گوید در ایالات متحده تعداد شرکت هایی که سالانه شروع به کار می کنند حدود 1000 تا 1500 شرکت است! وی در ادامه توضیح می دهد:«شاید از این میان 500 شرکت بتوانند با استطاعت مالی به کارش ادامه دهد. معمولا میزان شکست شرکت ها در اولین سال شروع فعالیتشان 80 تا 90 درصد است که البته تفاوت چندانی با آمار و ارقام مربوط به تجارت های دیگر ندارد».

مایکل شفیلد می گوید میزان رشد این تجارت در دنیا چهار برابر میزان رشد این شیوه تجاری در آمریکاست:«خبر خوب اینکه بازاریابی شبکه ای پیوسته در حال گسترش است. مشتریان ما در آمریکای جنوبی،مکزیک،آفریقای جنوبی،روسیه،ویتنام،هند،چین و بسیاری از کشور های دیگرند» شفیلد تخمین میزند که 500 شرکت دیگر نیز سالیانه خارج از ایالات متحده شروع به کار می کنند. وی خاطرنشان می کند:«با این حال هنوز هم اکثر کشور ها در بازاریابی شبکه ای دنباله رو شرکت های آمریکایی هستند»


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تفاوت بین فروش مستقیم،طرح گردهمایی و بازاریابی شبکه ای چیست؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:44 | بازدید : 573 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

تفاوت بین فروش مستقیم،طرح گردهمایی و بازاریابی شبکه ای چیست؟

فروش مستقیم

یک فروشنده مستقیم عموما تحت عنوان یک پیمانکار مستقل عمل می کند و درآمدش بر پایه فروش محصولات و خدمات شرکت می باشد. این شخص سفارشات را در شرکت ثبت می کند و شرکت محصولات را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی می رساند. معمولا احتیاجی به انبار کردن محصولات توسط توزیع کننده نمی باشد مگر در مواردی که قصد برگزاری نمایشگاه محصولات را داشته باشد.عموما در شرکت های فروش مستقیم درصدی از محصولات فروخته شده نیز تحت عنوان کمیسیون و پاداش به توزیع کننده پرداخت می شود.

اغلب محصولات که به طور مستقیم به فروش می رسند نیاز به سطح بالایی از آموزش و اطلاعات در رابطه با آنها می باشد تا از این اطلاعات به عنوان تکنیک های فروش استفاده شود. برخی از محصولات سیستم فروش مستقیم غیر مصرفی می باشند مانند بیمه و محصولات دارویی؛ منظور از محصولات مصرفی محصولاتی می باشد که در طی یک سال حداقل چهار بار و بیشتر فروش آنها تجدید شود.

بیشتر افرادی که فروش مستقیم را تجربه کرده اند دوست دارند در این زمینه حرفه ای شوند و تعداد زیادی از آنها آنرا به عنوان شغل انتخاب و تمام وقت روی آن کار می کنند به هر حال تعداد زیادی هم هستند که آنرا به عنوان شغل پاره وقت انتخاب می کنند.

طرح گردهمایی؛نام دیگر "میزبان" (Party Plan)

در کشور آمریکا تعداد زنانی که تاکنون در هیچ نمایش خانگی محصولات یک شرکت حضور نیافته باشند بسیار اندک است. نمایش خانگی محصولاتی نظیر محصولات آشپزخانه، لوازم منزل و .....

فهم فروش محصولات از طریق طرح "گردهمایی" بسیار ساده می باشد. طرح معمولی فروش مستقیم با این طرح، دو تمایز قابل توجه وجود دارد. در این طرح کانال توزیع ساده شده است به این علت که محصولات مستقیما از تولید کننده به میزبان گردهمایی و دوستانش می رسد. در این میان میزبان از امتیازاتی همچون دریافت هدیه، پول نقد و اعتبار در هنگام خرید محصولات شخصی اش از شرکت برخوردار می باشد. شروع و کامل شدن این سیکل توسط نماینده فروش مستقل صورت می گیرد، کسی که در روند خرده فروشی محصولات در مراسم سرعت ایجاد می کند.

بیشتر محصولاتی که از طریق این طرح ارائه می شوند باید از نظر کیفیت بالا و از نظر قیمت پایین باشند و همچنین از قابلیت به نمایش گذاشتن بالایی برخوردار باشد. نمایندگان مستقل، معرفی گروهی محصولات را بر پایه تبلیغ شفاهی در کنار ایجاد وفاداری به نام شرکت و برند، همراه با توسعه و گسترش درخواست محصولات شرکت انجام می دهند. تشویق دوباره حاضران برای شرکت در گردهمایی بعدی و سخت بودن ایجاد انگیزه در آنها برای شرکت در مراسم های آینده، انتقادی است که به رشد این طرح وارد می کنند. البته این مشکل با معرفی محصولات جدید و تخفیف های بیشتر به مشتری های گذشته قابل رفع است. ایجاد اطمینان به حاضران از داشتن لحظات خوب و جذاب در کنار نمایش محصولات از مهمترین نکات در رفع مشکل اشاره شده می باشد. نماینده فروش همچنین از این گردهمایی می تواند در راستای انتخاب فرد دیگری به عنوان میزبان در جلسات بعدی استفاده کند. آنها همچنین می توانند افرادی که تمایل دارند به عضویت گروه خود درآورند که در اکثر موارد این شخص خود میزبان می باشد. این طرح در جذب افراد بسیار قدرتمندتر از فروش مستقیم می باشد ولی در مقایسه با طرح بازاریابی چند سطحی از تهاجم کمتری برخوردار است.

در هر حال در این طرح بیشتر درآمد از فروش مستقیم محصولات به حاضران در گردهمایی حاصل می شود. در گذشته شرکتهایی که با این طرح فعالیت می کردند ، فروش مستقیم خود را با یک طرح بازپرداخت تک لایه ترکیب می کردند اما امروزه این شرکت ها طرح خود را با یک طرح فروش چند سطحی ترکیب می کنند.

 

طرح بازاریابی چند سطحی

فروشی که از این طرح ناشی می شود میلیارد ها دلار می باشد. براساس گزارش انجمن فروش مستقیم، آمار فروش از این طریق در سرتاسر دنیا بالغ بر 120 میلیارد دلار می باشد. امروزه برای فروش هر محصول مصرفی می توان از این کانال برای توزیع استفاده کرد. امروزه افراد بسیاری در سطح بالای کارآفرینی و سطوح حرفه ای دیگر وجود دارند که انگیزه پیدا می کنند در این طرح تجارت شخصی خود را بنا نهند.

از طریق MLM که امروزه نتورک مارکتینگ نیز نامیده می شود، پروسه فروش مستقیم می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. از یک فردی که به عنوان اسپانسر و آموزش دهنده قرار دارد به فردی دیگر. نتیجه این طرح می تواند ایجاد درامد بالایی از فروش گروه برای شخص باشد. این طرح می تواند همانند یک محرک بسیار قوی موجب ایجاد یک رشد هندسی در حجم فروش در مقادیر بسیار بالا شود.

به طور ساده پول هایی که صرف هزینه های گزاف تبلیغات می شود، به صورت کمیسیون و پاداش به نمایندگان فروش داده شود

در پایان...

بسیاری از نمایندگان فروش به طور پاره وقت در یکی از این طرح ها مشغول به فعالیت می شوند بدین صورت در حالی که مشغول به شغل تمام وقت خود می باشد این کار را به عنوان راه کسب درآمد دوم انتخاب می کند. سرانجام زمانیکه درآمد کار پاره وقت به اندازه ای برسد که بتواند روی آن برنامه ریزی های مالی انجام دهد، می تواند به طور تمام وقت در یکی از این سه طرح مشغول به فعالیت شود.

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


حجم خرید ثابت ماهیانه و Auto Ship (ارسال خودکار)
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:42 | بازدید : 631 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

حجم خرید ثابت ماهیانه و Auto Ship (ارسال خودکار)

خرید ثابت ماهیانه و ارسال خودکار دو مقوله جداگانه هستند که همچنین در برخی مواقع می توانند با هم ادغام شوند. خرید ثابت ماهیانه مقدار سفارشی می باشد که یک توزیع کننده را مجاز به دریافت کمیسیون و پاداش هایش می کند. در تمامی شرکت های بزرگ دنیا مقدار مشخصی از خرید ثابت ماهیانه وجود دارد. این مقدار باید معقول و از نظر بسیاری از کارشناسان باید بین 50 تا 100 دلار باشد.

فلسفه خرید ثابت ماهیانه چیست؟

در حقیقت این موضوع جزء ماهیت MLM می باشد و منظور از آن مقدار محصولاتی می باشد که شخص برای مصرف شخصی و فروش مورد استفاده قرار می دهد. در اکثر شرکت های بزرگ و خوب دنیا این مقدار حداکثر تا 150 دلار می باشد. دلایلی که کارشناسان و شرکت ها برای وجود این مقدار خرید ثابت بیان می کنند به 4 دسته تقسیم می شود.

1.      فعال بودن همه افراد در زمینه فروش

 

ماهیت یک MLM خوب بر این است که همه افراد در همه سطوح باید در بازاریابی و فروش محصولات نقش داشته باشند و هیچ شرکتی درصدد ایجاد توده ای از افراد که فقط یک بار خرید کرده باشند و در ادامه فقط به جذب افراد و مدیریت بپردازند نیست. در حقیقت یک شرکت MLMزمانی سود می کند که از پتانسیل همه افراد در تمامی سطوح در راستای فروش محصولات استفاده کند. حتی شخصی که درآمد ماهیانه اش بالاتر از چند هزار دلار در ماه است ، برای دریافت کمیسیون خود موظف به فروش مقدار مشخصی از محصولات می باشد.

 

2.      حرکت نکردن شرکت به سمت عضوگیری برای دریافت کمیسیون (هر فروش در ازای هر عضو)

 

در یک شرکت سالم کمیسیون توزیع کنندگان بر اساس فروش محصولات می باشد. اگر خرید ثابت ماهیانه وجود نداشته باشد، افراد برای گرفتن کمیسیون مجبور به گرفتن عضو جدید که لیستی از محصولات را سفارش دهد می باشد.

 

3.      ایجاد درآمد رسوبی برای توزیع کنندگان

 

تمامی افرادی که به طور تمام وقت در MLM مشغول به فعالیت می شوند قصد ایجاد یک درآمد رسوبی و استفاده از قدرت اهرم آن را دارند در صورت عدم وجود خرید ثابت ماهیانه برای فروش و مصارف شخصی توزیع کنندگان و عدم استفاده از پتانسیل تمامی افراد شبکه در راستای این فعالیت ها (فروش و استفاده شخصی محصولات)، درآمد رسوبی ایجاد نخواهد شد

 

4.      اصول اولیه فروش

 

در تمامی مبانی اولیه فروش این نکته به چشم می خورد که اگر شخصی خود از محصولی استفاده نکرده باشد در راستای فروش آن هیچ موفقیتی کسب نخواهد کرد. شرکت های MLMبرای موفقیت توزیع کنندگان در فروش و کسب درآمد، آنها را تشویق به استفاده شخصی از محصولات می کنند که این امر با مقدار مشخصی از خرید ثابت ماهیانه محقق می شود.

 

Auto Ship یا ارسال خودکار

 

بسیاری از شرکت ها برای توزیع کنندگان و مشتریان خود سیستم ارسال خودکار را فراهم می کنند. در ارسال خودکار شرکت لیست مشخصی از محصولات را در محدوده زمانی مشخص یرای مشتریان و توزیع کنندگان ارسال می کنند و مبلغ آن را از حساب او کسر خواهد کرد. اکثر توزیع کنندگان برای فراموش نکردن مقدار خرید ثابت ماهیانه از سیستم ارسال خودکار استفاده می کنند. همچنین مشتریانی که با استفاده از بکارگیری ارسال خودکار از تخفیفات ویژه ای برخوردار می شوند ، از این سیستم استفاده می کنند. در اکثر شرکت ها در هنگام ثبت نام فرم ارسال خودکار هم در اختیار افراد قرار داده می شودکه در صورت تمایل می توانند از آن استفاده کنند

 

در اینجا به نظر دو تن از کارشناسان می پردازیم

 

شفیلد در این باره می گوید:

 

شرکت های نوپا و توسعه یافته مرتبا در رابطه با لزوم وجود برنامه Auto Ship از من سوال می کند و جواب من در این مورد "بله" است

«ارسال خودکار محصولات شما باعث ایجاد یک درآمد رسوبی و گردش پول در تجارت شما می شود. اگر توزیع کننده به محصولات و خدمات علاقه داشته باشد و آنها را مورد مصرف قرار دهد احتمال باطل کردن سفارش ماهیانه اش بسیار پایین می باشد. میزان مقبولیت ارسال خودکار در شرکت ها توسط توزیع کنندگان بالای 90% می باشد. در شرکت هایی که مشتری ها و توزیع کنندگان برای سفارش محصولات مورد نیازشان باید مدام با شرکت تماس بگیرند و آن لاین باشند این میزان پایین تر از 30% می باشد. اگر شرکت شما ارسال خودکار ندارد ، شما مجبورید سه برابر بیشتر در جذب توزیع کنندگان و مشتریان فعال باشید تا بتوانید در کنار رقبای خود باقی بمانید.

ارسال خودکار همچنین مزایای بسیار اقتصادی در توزیع محصولات و آینده نگری تجارت شرکت دارد. یک شرکت می تواند ارسال محصولاتش را منحصر به یک دوره زمانی خاصی از ماه نکند. این مورد باعث رهایی بخش های ارسال و مرکز تلفن شرکت از طوفان سفارش "خرید ثابت ماهیانه" در روزها و دقایق آخر ماه می شود. همچنین باعث کمتر شدن زمان انتظار توزیع کنندگان در برقراری تماس با شرکت، مدت زمان ارسال و سفارشات بازگشتی شود.

ارسال خودکار می تواند با خرید ثابت ماهیانه توزیع کنندگان برای واجد شرایط شدن دریافت کمیسیون ها و پاداش ها همراه شود. این عمل همچنین باعث حفظ سفارشات توزیع کنندگان در جهت فروش و مصرف شخصی محصولات مادامی که سرگرم ساختن تجارتشان هستند می باشد. در هر صورت اگر شما یک شرکت تازه تاسیس هستید، ارسال خودکار دارایی بزرگ برای شرکت شما محسوب می شود و باعث آسانتر شدن فعالیت کارمندان،راهبران و توزیع کنندگان در حال رشد می شود.»

 

راد کوک در مورد حجم خرید ثابت ماهیانه می گوید:

 

« حجم خرید ثابت باید معقول باشد؛ شرکت های MLM توزیع کنندگانشان را ملزم می کنند که ماهانه حجم معینی محصول از شرکت خریداری کنند تا به اصطلاح در سازمان "فعال" محسوب شوند. لذا توزیع کنندگان غیر فعال واجد شرایط دریافت کمیسیون و پاداش محسوب نمی شوند. بنابراین این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است.

معمولا توزیع کنندگان لازم است 50 تا 150 دلار را ماهانه صرف خرید کالا یا خدماتی برای فروش مجدد و یا صرف مصارف شخصی کنند تا واجد شرایط دریافت کمیسیون و پاداش از سوی شرکت به حساب آیند. در ازای خرید شما، به شما امتیازهایی تعلق می گیرد مثلا برای 100 دلار خرید 75 امتیاز یا بیشتر.

 

برای اینکه هیچ وقت حجم خرید ماهانه تان را فراموش نکنید می توانید از برنامه ارسال خودکار شرکتتان استفاده کنید. تقریبا همه شرکت های MLM چنین برنامه ای برای توزیع کنندگان خود دارد. طبق این برنامه شما می توانید در بدو ورودتان به شرکت، فرم های مربوط به خرید ماهانه را یکجا پر کنید تا هر ماه کالاها به آدرس شما ارسال شود. این کار باعث خواهد شد علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، دیگر مجبور نباشید هر ماه این فرم ها را تکمیل نمایید.

 

فرض کنید در پایان این ماه قرار است شما یک چک حقوقی به رقم 300 دلار یا 3000 دلار یا بیشتر دریافت کنید و درست بعد از اتمام آن ماه متوجه شوید که خرید ثابت آن ماه را انجام نداده اید. متاسفانه در چنین شرایطی شما در آن ماه خاص ، یک عضو غیر فعال محسوب شده و لذا واجد دریافت شرایط چک نیستید.

منبع


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


فدراسیون جهانی فروش مستقیم (WFDSA) چیست؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:41 | بازدید : 796 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

فدراسیون جهانی فروش مستقیم (WFDSA) چیست؟


تاریخچه

فدراسیون جهانی فروش مستقیم یک سازمان غیر دولتی می باشد که در سال 1978 تاسیس شده است و مسئولیت هدایت و معرفی فروش مستقیم را در سطح جهانی برعهده گرفته .اتحادیه فروش مستقیم آمریکا، دبیرخانه این فدراسیون می باشد که در شهر واشنگتن قرار دارد.

فروش مستقیم عبارت است از ارائه محصولات و خدمات به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی به شیوه رو در رو (Face to Face) و به دور از داشتن مکان دائمی برای خرده فروشی محصولات می باشد. اعضای فدراسیون شامل 58 اتحادیه فروش مستقیم ملی و یک فدراسیون منطقه ای(فدراسیون اروپا) می باشد.

ماموریت WFDSA

رسالت فدراسیون، حمایت و تفهیم فروش مستقیم در سرتاسر دنیا می باشد.فدراسیون، اتحادیه شرکت های فروش مستقیم را مورد حمایت قرار می دهد و در موارد زیر مشارکت دارد:

·         توسعه،حفظ و پیشبرد دستورالعمل های اخلاقی در بالاترین سطح استاندارد های جهانی

·         دفاع از موقعیت صنعت فروش مستقیم از طریق همراهی دولت ها و رسانه ها

·         ارائه خدمات در زمینه این صنعت به عنوان یک منبع قابل اعتماد جهانی

·         تسهیل تعاملات بین مدیران شرکت ها بر روی مهمترین مسائل این صنعت

عضویت در فدراسیون

فدراسیون فروش مستقیم جهانی متشکل از اتحادیه فروش مستقیم 58 کشور می باشد همچنین فدراسیون منطقه ای اتحادیه اروپا نیز زیر مجموعه WFDSA می باشد.

عضویت در فدراسیون جهانی  این اجازه را می دهد که نام اتحادیه آن کشور در لیست فدراسیون قرار بگیرد و همچنین از خدمات آن استفاده کند. هیئت مدیره فدراسیون سالی یک بار تشکیل جلسه می دهند که معمولا در انجمن فروش مستقیم آمریکا (USDSA) برگزار می شود. اتحادیه های فروش مستقیم که زیر نظر فدراسیون جهانی می باشد در کشور های زیر قرار دارند:

 

 

 

آرژانتین،استرالیا،اتریش،بلژیک،برزیل،کانادا،شیلی،کلمبیا،کاستاریکا،کرواسی،جمهوریچک،دانمارک،جمهوری دمنیکن،اکوادور،السالوادور،استونی،فنلاند،فرانسه،آلمان،گواتمالا،هندوراس،هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، ایرلند،ایتالیا،ژاپن،کره،لیتوانی،لتونی،مالزی،مکزیک،هلند،نیوزیلند،نروژ،پاناما،پرو،فیلیپین،لهستان،پرتغال،رومانی، روسیه،سنگاپور،اسلونی،آفریقایجنوبی،اسپانیا،سوئد،سوئیس،تایوان،تایلند،ترکیه،اکراین،انگلستان،آمریکا،اروگوئه و ونزوئلا
 
 

 

اگر انجمن فروش مستفیم کشوری تمایل دارد که به فدراسیون جهانی بپیوندد باید اسناد و مدارک زیر را به فدراسیون تحویل دهد

1.       تقاضانامه که در آن به اسامی بنیانگذاران اتحادیه، شماره تماس آنها و اسامی مدیران اشاره شده باشد

2.       اسناد و مدارک تشکیل دهنده اتحادیه

3.       دستورالعمل های اخلاقی اتحادیه که باید با دستورالعمل های اخلاقی فدراسیون مطابقت داشته باشد. همچنین ضمانت آن اتحادیه به پایبندی رعایت دستورالعمل های فدراسیون

4.       ارائه یک نمونه از چگونگی روند ارائه و پیگیری شکایات افراد، توسط اتحادیه برای قرار گرفتن به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات

وقتی تمام این مدارک توسط فدراسیون دریافت و تائید شد در مرحله بعد باید موافقت اکثریت هیئت مدیره فدراسیون را به دست آورد

حق عضویت اتحادیه ها به فدراسیون به قرار زیر می باشد:

(مبالغ زیر بر اساس میزان خرده فروشی سالانه می باشد)

·         5 میلیارد دلار و به بالا            5000 دلار

·         5 - 2.5 میلیارد دلار              1000 دلار

·         2.4 – 1 میلیلرد دلار              750 دلار

·         999 – 250 میلیون دلار          500 دلار

·         تا 249 میلیون دلار                 250 دلار

 

بعد از تائید آن اتحادیه توسط فدراسیون، WFDSA حمایت های مالی و تکنیکی گوناگون خود را برای اعضای اتحادیه فراهم می آورد


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


قوانین WFDSA در مورد اتحادیه ها،شرکت ها و فروشندگان
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:39 | بازدید : 765 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

قوانین WFDSA در مورد اتحادیه ها،شرکت ها و فروشندگان

در هشتم اکتبر سال 2008 ، بعد از یک بازنگری وسیع که به وسیله کمیته دستورالعمل های اخلاقی WFDSA انجام شد، قالب های جدیدی برای اصول اخلاقی در بالاترین سطح استانداردها ارائه شد.

هیئت مدیره اعلام کرد : تاثیر این بازنگری برروی تعهدات صنعت فروش مستقیم در زمینه ارائه کسب و کارهای اخلاقی و شیوه های حمایت مشتری می باشد. بدین وسیله تمامی اتحادیه ها باید دستورالعمل های اخلاقی خود را با دستورالعمل های جدید فدراسیون تطبیق دهند و یا اینکه قوانین جدید را در کنار قوانین جاری به عنوان دستورالعمل های جدید در رابطه با مصرف کنندگان و شرکت ها اضافه کنند. هیئت مدیره فدراسیون به صورت دوره ای جلسات مشورتی با اعضای اتحادیه ها در جهت بهبود بخشیدن و ارتقاء سطح کیفی این دستورالعمل ها برگزار می کند. فدراسیون همچنین یک راهنما و الگوی تطبیقی برای اعضای اتحادیه ها در جهت پیاده کردن دستورالعمل های جدید ارسال می کند.

دستورالعمل ها

مقدمه

این دستورالعمل ها شامل شیوه هدایت تعاملات بین

1.       شرکت فروش مستقیم عضو اتحادیه و مشاوران و توزیع کنندگان آتی شرکت(افرادی که قصد پیوستن به شرکت را دارند اما هنوز ثبت نام نکرده اند

2.       شرکت فروش مستقیم عضو اتحادیه و مشاوران و مصرف کنندگان محصولات شرکت

3.       شرکت های عضو اتحادیه که در بازار به عنوان رقیب هم می باشند

4.       شکایات شخصی بین اتحادیه و خود شرکت های عضو

 

1.      کلیات

 

1.1-           محدوده فعالیت

 

دستورالعمل شامل «اصول حمایت مشتری»، «اصول بین شرکت ها و مشاوران و توزیع کنندگان» و «اصول بین شرکت ها» می باشد. این 3 بخش طیف وسیعی از تعاملات گوناگون در فروش مستقیم شامل می شود. تمامی این دستورالعمل ها بر اساس رضایت مندی،حمایت مشتریان و رشد و ترقی رقابت های سالم در چارچوب یک تجارت آزاد می باشد که در نهایت منجر به ارتقاء تصویر ذهنی عموم از صنعت فروش مستقیم شود

 

1.2-           اصطلاحات

 

مدیر دستورالعمل ها (Code Administrator) : شخصی که از طرف اتحادیه فروش مستقیم مامور تطابق شرکت ها با دستورالعمل و مجموعه قوانین می باشد و همچنین مسئولیت حل و فصل شکایات را بر اساس دستورالعمل ها بر عهده دارد.

 

شرکت (Company) : یک نهاد تجاری که 1) از سیستم توزیع فروش مستقیم برای ارائه محصولاتش استفاده می کند 2) عضو اتحادیه است

 

مصرف کننده(Consumer) : هر شخصی که محصولات مصرفی را از فروشنده مستقیم یا شرکت تهیه نماید

 

فروشنده مستقیم(Direct Seller) : شخص یا نهادی که توانایی خرید یا فروش محصولات شرکت و همچنین توانایی به عضویت درآوردن فروشنده های دیگر را دارد. فروشنده مستقیم عموما محصولات مصرفی را به دور از داشتن مکانی ثابت و از طریق معرفی و نمایش محصولات و خدمات،دادوستد می کند یک فروشنده مستقیم با عناوین زیر نیز نامگذاری می شود:

 نماینده تجاری مستقل - پیمانکار مستقل - توزیع کننده یا فروشنده مستقل – نماینده خویش فرما

 

فرم سفارش(Order Form) : فرمی که جزئیات سفارش مشتری در آن قرار می گیرد و همچنین به عنوان یک رسید برای مصرف کننده می باشد. این فرم باید تمامی شرایط و ضوابط خرید را در برداشته باشد و در سفارشات اینترنتی این فرم باید قابل چاپ یا قابل دانلود باشد

 

محصول (Product) : کالاها و خدمات مصرفی ملموس یا غیر ملموس

 

عضوگیری (Recruit) :  به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که در راستای پیوستن یک فرد به یک شرکت، تحت عنوان فروشنده مستقیم انجام می شود.

 

1.3-شرکت ها

 

شرکت ها باید تطبیق و اجرای دستورالعمل ها و همچنین پایبندی به آنها را شرط ادامه عضویت خود در اتحادیه بداند. شرکت ها همچنین موظفند در مورد دستورالعمل ها به تمامی مصرف کنندگان و فروشندگان خود اطلاع رسانی کنند و اینکه چگونه می توانند به نسخه ای از آن دسترسی داشته باشند

 

1.4-فروشندگان مستقیم:

 

فروشندگان، به طور مستقیم در ارتباط با اجرای دستورالعمل ها قرار نمی گیرند بلکه یکی از شرایط عضویت در هر شرکت باید پایبندی به رعایت دستورالعمل ها و قواعد رفتاری باشد

 

1.5-حس وظیفه شناسی

 

این دستورالعمل ها یک قانون نیستند اما اجرا و یا تخطی از این دستورالعمل ها به سطح شعور و رفتار اخلاقی آن شرکت و فروشنده مستقیم بستگی دارد. عدم رعایت این دستورالعمل ها برای افراد مشکل قانونی و حقوقی ایجاد نمی کند.

 

1.6-قوانین محیطی

 

شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید با تمامی قوانین آن کشور در زمینه فروش مستقیم همراه باشند. این دستورالعمل ها تمامی تعهدات قانونی را بیان نمی کند. انطباق شرایط فروشندگان مستقیم و شرکت ها با قوانین فروش مستقیم در آن کشور از شرایط پذیرش و عضویت در اتحادیه می باشد.

 

1.7-قوانین برون مرزی

 

هر عضوی از اتحادیه به عنوان شرط عضویت و ادامه فعالیتش باید به دستورالعمل های فدراسیون جهانی در مورد فعالیت هایی که در خارج از کشور مبدا خود دارد، پایبند باشد. مگر اینکه کشور مقصد خود دارای اتحادیه باشد که در اینصورت شرکت موظف به اجرای قوانین آن اتحادیه می باشد.

2.       دستورالعمل های حمایت از مصرف کننده

 

2.1-شیوه های غیر قانونی

 

هیچ فروشنده مستقیم حق استفاده از شیوه های فریبنده و غیر منصفانه را در طی روند فروش خود ندارد

 

2.2-تعیین هویت

در ابتدای جلسه معرفی فرصت درآمدزایی و محصول، فروشنده مستقیم باید به طور کامل وشفاف خود ، شرکت، ماهیت محصولات و درخواستش از مشتری را بیان کند

 

2.3-معرفی و نمایش

 

فروشنده مستقیم باید توضیحات کامل، درست و جامع محصولات را در رابطه با موارد زیر ارائه کند:

·         قیمت محصول

·         خدمات پس از فروش

·         شرایط اعتباری

·         شرایط پرداخت

·         مدت زمان برای کنسل کردن قرارداد یا خرید

·         شرایط برگشت و بازپسگیری محصولات یا خدمات

·         تاریخ ارسال

·         شرایط گارانتی

 فروشنده مستقیم باید به طور کامل و درست به تمام سوالات مصرف کننده پاسخ دهد. ادعاهایی که در رابطه با محصولات می شود باید نسبت به تاثیر واقعی آن محصول باشد. تمام ادعاهایی که فروشنده مستقیم در مورد محصولات دارد باید مورد تائید شرکت باشد

 

2.4-فرم سفارش

 

یک فرم سفارش در ابتدای فروش باید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. در نمونه فروش هایی که از طریق ایمیل، تلفن و اینترنت صورت می گیرد باید یک نمونه از فرم سفارش از قبل ایجاد شده و از طرق مختلف مثلا نسخه قابل چاپ و یا دانلود در اینترنت در دسترس مصرف کننده قرار گیرد. در فرم فروش باید هویت شرکت و فروشنده مستقیم شامل تلفن، آدرس و نام کامل و شرایط و ضوابط هر دو قرار داشته باشد. شرایط گارانتی و تعویض،محدودیت خدمات پس از فروش، نا م و آدرس کامل گارانتی کننده کالا و مدت زمان گارانتی برای مشتری باید به طور شفاف و کامل وخوانا در فرم سفارش اشاره شود

 

2.5-ادبیات

 

ادبیات تبلیغاتی نباید محتوی توضیح محصولات، ادعا ها، عکس و تصاویری که منجر به انحراف افکار عمومی شود، باشد در این موارد باید اسم،آدرس و شماره تلفن شرکت و همچنین شماره تلفن فروشنده مستقیم را در بر داشته باشد

 

2.6-گواهینامه ها

 

شرکت و فروشنده مستقیم نباید از هرگونه گواهی نامه و امضای غیر واقعی، منسوخ، غیر مرتبط با پیشنهادات که منجر به گمراهی مصرف کننده شود، استفاده کند

 

2.7-مقایسه و بد نام کردن

 

شرکت ها و فروشنده های مستقیم نباید بگونه ای مقایسه کنند که باعث گمراهی شود. مقلیسه ها باید بر اساس حقایقی که قابل استناد می باشند انجام شود. شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید به طور مستقیم یا غیر مستقیم ، تجارت یا محصول شرکتی را زیر سوال ببرد و آن را بد نام کند. شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید از خوشنامی نام تجاری و نشانه ها دیگر شرکت ها و همچنین محصولات و تجارتشان در راستای منافع و پیشرفت خودشان استفاده کنند.

 

2.8-مدت زمان باطل کردن سفارش و بازپسگیری کالا

 

این مورد یک الزام قانونی محسوب می شود. شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید مدت زمان باطل کردن سفارش را به مصرف کننده ارائه کنند تا او این اجازه را داشته باشد که در یک مدت زمان مشخص و منطقی سفارش خود را باطل کنند. شرکت ها و فروشندگان مستقیم چه با ارائه شرایط خاص یا عدم وجود شروط، مدت زمان باطل کردن سفارش را مشخص کنند

 

2.9-احترام به حریم خصوصی

 

فروشندگان مستقیم باید در طی ساعات منطقی روز و به دور از ایجاد هرگونه مزاحمت ،با مصرف کنندگان تماس برقرار کنند و هر زمان که مصرف کننده در خواست کند فروشنده مستقیم باید نمایش و معرفی محصولات را متوقف کند. شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید از محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی مصرف کنندگان و فروشندگان مستقیم ایجاد اطمینان کنند.

 

2.10-       عدالت

 

 فروشندگان مستقیم باید به مصرف کنندگان به علت عدم تجربه های تجاری برخورد محترمانه ای داشته باشند. فروشنده مستقیم نباید از اعتماد مصرف کنندگان سوء استفاده کند و همچنین بهره برداری از سن مصرف کننده،بیماری اش و عدم آشنای اش به زبان معرفی کننده استفاده نادرستی انجام دهد

 

2.11-       ارجاع فروش

 

شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید اشخاص را بر این اساس که می توانند قیمت کالاهای خود را با ارجاع مصرف کنندگان دیگر به نماینده، کاهش دهند یا بازپسگیری نمایند. تشویق به خرید نمایند.

 

2.12-       تحویل کالا

 

 شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید سفارش مصرف کنندگان را به موقع به دست آنها برسانند

 

3.       دستورالعمل های پیش روی مشاوران

 

3.1-پذیرش فروشندگان مستقیم

 

شرکت ها باید یکی از شرایط پذیرش فروشندگان را در سیستم خود، قبول پذیرش مجموعه قوانین توسط آنها قرار دهد

 

3.2-عضوگیری

 

شرکت ها باید از هرگونه برنامه گمراه کننده و شیوه های غیر منصفانه در راستای عضو گیری اجتناب کنند

 

3.3-اطلاعات طرح تجاری

 

اطلاعات گردآوری شده توسط شرکت در رابطه با طرح تجاری شرکت، حقوق وابسته و تعهدات مربوط به آن ، باید شفاف و کامل باشد. شرکت ها نباید اطلاعاتی که قابل تایید نیستند را در اختیلر نمایندگان فروش و مشتری های احتمالی قرار دهد. همچنین باید از دادن هرگونه قول قرار هایی که برآورده شدن آن غیر ممکن می باشد ، باید دوری شود

 

3.4-پاداش ها و حساب ها

 

شرکت ها باید بر طبق توافق انجام شده با نماینده فروش،اطلاعات حسابرسی در زمینه فروش،خرید، جزئیات مربوط به درآمد،کمیسیون ها،پاداش ها،تخفیفات، تحویل کالا و شیوه باطل کردن و تمام اطلاعات وابسته را در اختیار او قرار دهد. تمام مبالغ باید توسط شرکت پرداخت شود و هیچ گونه مضایقه در شیوه تجاری خود نداشته باشد.

 

3.5-ادعاهای درآمد

 

شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید واقعیت هایی در مورد پتانسیل فروش و کسب درآمد را به صورت غیر معقول و کذب ارائه دهند. هرگونه توضیح و نمایش بر روی فروش و عایدی باید بر اساس مستندات باشد

 

3.6-ارتباطات

 

شرکت ها باید یک قرارداد مکتوب که حاوی تمامی اطلاعات ضروری در مورد ارتباط بین فروشنده و شرکت می باشد ،فراهم کنند و این قرارداد باید به امضای هر دو طرف(نماینده و شرکت) رسیده یاشد. شرکت ها باید فروشندگان خود را از تمامی تعهدات قانونی که شامل تاییدیه ها، ثبت شرکت و جزئیات مالیاتی می باشد، مطلع کنند.

 

3.7-هزینه ها

 

شرکت ها نباید فروشندگان و نمایندگان احتمالی را ملزم به پرداخت هزینه ورودی غیر معقول ،هزینه آموزش،هزینه حق امتیاز،هزینه موارد تبلیغاتی و موارد وابسته نمایند. یا اینکه از آنها درخواست مشارکت در پرداخت هزینه ها نمایند. فروشندگان مستقیم نباید هیچ هزینه ای در مورد ارزش تجهیزات و بازپسگیری محصول و خدمات پرداخت نمایند

 

3.8-فسخ

 

بدنبال فسخ قرارداد بین شرکت و فروشنده مستقیم، شرکت موظف است تمامی محصولات بفروش نرفته شخص،ابزارهای تبلیغاتی و کیت ها شروع که در طول 12 ماه گذشته خریداری کرده با کم کردن حق الزحمه آن که می تواند تا 10% قیمت محصولات خریداری شده باشد. شرکت همچنین می تواند میزان سودی که فروشنده مستقیم از خرید این محصولات دریافت کرده را کم کند.

 

3.9-موجودی کالا

 

شرکت ها نباید فروشندگان مستقیم را به خریداری فهرستی از کالا که تعداد نامعقولی دارد تشویق کند. شرکت باید از فروش و مصرف محصولاتی که فروشندگان و توزیع کنندگان برای دریافت پورسانت از حجم فروش مجموعه خود از شرکت خریداری کرده اند، اطمینان حاصل کند.(فروشندگان مستقیم برای دریافت پورسانت از حجم فروش سازمان خود موظف به خریداری مقدار مشخصی از محصول در ماه یا هفته می باشد

 

3.10-       ابزار های دیگر

 

شرکت ها باید از بازاریابی و الزام در خرید موارد دیگری که خارج از شرایط و سیاست های شرکت می باشد جلوگیری کند. فروشندگان مستقیمی که ابزارهای آموزشی و تبلیغاتی شرکت را به صورت یک نسخه الکترونیکی یا هر شیوه دیگر به فروش می رسانند 1)فقط مواردی را که با استاندارد های شرکت تطبیق داده شده اند مورد استفاده قرار دهند 2)از به فروش رساندن آنها به عنوان یکی از احتیاجات زیر مجموعه خودداری شود 3)به قیمت مناسب ارائه شود و با موارد دیگر مشایه در بازار همخوانی داشته باشد 4)پیشنهاد بازپس گیری به مانند خدمات بازگشت کالا هایی که شرکت به فروشندگان مستقیم ارائه می دهد. شرکت ها باید از محتویات متون تیلیغاتی که عاری از هرگونه فریب و اغراق باشد اطمینان حاصل کنند.

 

3.11-       آموزش فروشنده مستقیم

 

شرکت ها باید آموزش های کافی را برای فروشنده مستقیم مهیا کند تا او در مسیر اخلاقی به انجام دادن تجارت خود ادامه دهد

 

4.       دستورالعمل های بین شرکت ها

 

4.1-تعاملات

 

شرکت ها عضو اتحادیه باید فعالیتشان را در یک جو رقابتی سالم با دیگر اعضا پیش ببرند

 

4.2-اغوا و فریب

 

شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید بطور سیستماتیک فروشندگان مستقیم شرکت های دیگر را فریب دهند

 

4.3-بدنام کردن

 

شرکت ها نباید بطور غیر منصفانه ای شرکت های دیگر و محصولاتشان را بدنام کنند. موارد دیگری همچون فروش و طرح بازاریابی شامل این موارد می شود

 

5.

برچسب‌ها: بازاریابی شبکه ای چیست؟ , نتورک مارکتینگ , ابرتجارت کهکشان , mlm , nm , network marketing , مفاهیم پایه , شناسایی طرح های هرمی ,

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


دسیسه هرمی چیست؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:37 | بازدید : 642 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

دسیسه هرمی چیست؟

در نظر اکثر کسانی که به مفهوم بازاریابی شبکه ای آگاهی ندارد، بازاریابی شبکه ای همان « پیرامید» است.دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار «هرمی» شکل یک نتورک یا شبکه در بازاریابی شبکه ای است. با این حال دلیل یاد شده نا موجه است، زیرا همه ساختارهای سازمانی یا مجموعه ای ، هرمی شکل هستندآنچه پیرامید بودن یک مجموعه یا سازمان را تعیین می کند نحوه عملکرد آن می باشد نه شکل آن.

 

 
 
 
 
 

سازمان نتورک مارکتینگ

 

 


 

 

ساختار شرکت ها

 


 

دکتر دین یلک هرم را اینگونه توصیف می کند: از دیدگاهی هرگونه سازمان یا مجموعه ای که کالا یا خدمات توزیع می کند در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت؛هرمی با لایه های متعدد که هر چه پایین تر برویم لایه ها بزرگتر می شوند. همه تجارت های موفق چون به توزیع محصولات و خدمات می پردازند، نهایتا شکا هرمی به خود می گیرند.
در یک دسیسه هرمی، همه یا برخی از ویژگی های زیر به چشم می خورد:
1. هیچ گونه محصول یا خدمات قانونی از سوی شرکت ارائه نمی شود. شرکت های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای حقوق، پورسانت ها، و پاداش های مشاوران خود را از محل سود حاصل از فروش کالاها و خدماتشان می پردازند؛ حال اگر پای هیچ گونه فروش کالا یا خدماتی در میان نباشد چنانکه در دسیسه هرمی اینگونه است آنگاه پورسانت ها و پاداش ها الزاما از پو لهای شرکت کنندگان تامین می شود 
2. کالاها یا خدمات بسیار گرانتر از حد معمول عرضه می شود تا پورسانتها و پاداش های ارائه شده به شرکت کنندگان را جبران کند
3. «بازی پول» از ویژگی های بارز آن می باشد؛ به این معنی که شرکت کنندگان در پیرامید صرفا از عضو گیریشان به درآمد می رسند،چرا که هیچ گونه فروش کا لا یا خدمات وجود ندارد. در حالی که در بازاریابی شبکه ای مشاوران در حقیقیت توزیع کنندگان مستقل هستند که درآمدشان فقط از محل سود حاصل از فروش بیشتر شرکتشان حاصل می شود
4. در پیرامید برای شرکت کنندگان غیر ممکن است که به لحاظ مو قعیت و درآمد از افراد بالاتر خود پیشی بگیرند. اما در بازاریابی شبکه ای مشاوران قادرند از اسپانسر هایشان پیشی بگیرند


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


روش های توزیع
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:36 | بازدید : 672 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

روش های توزیع

 

 

 
 
 
همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنیم تمامی صرفه جویی های انجام گرفته در هزینه ها توسط شرکت فعال در نتورک مارکتینگ نهایتا در قالب پورسانت،طرح های تشویقی یا سایر مزایا در اختیار مشاوران یا همان مشتریان فعال قرار می گیرد. این مسئله دقیقا برعکس عقیده مردم است که اشتباها گمان می کنند محصولات شرکت های فعال در نتورک مارکتینگ، چون به مشتری های خود سود خوبی می پردازند گرانتر از محصولات دیگر شرکت هاست. اینگونه پاداش ها و پورسانت ها از محل صرفه جویی در هزینه های شرکت تامین می شود، نه از طریق افزایش قیمت محصولات یا خدمات شرکت.

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


انواع سیستم های فروش مستقیم
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:35 | بازدید : 1249 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

انواع سیستم های فروش مستقیم

زمانیکه یک مشاور در یک شرکت فروش مستقیم ثبت نام می کند تحت عنوان یک فروشنده مستقل تجاری مجاز به فعالیت در طرح درآمدزایی آن شرکت می شود. عموما این افراد در چهار طرح مشغول به فعالیت می شوند.

1.      درب به درب / طرح بازپرداخت ساده

در این طرح مشاور در بدو ورود یک تخفیف بی واسطه را از شرکت دریافت می نماید. سود و درآمد او براساس فروش محصولات به مصرف کننده بر طبق قیمت تعیین شده می باشد. روش توزیع در این پلان ساده می باشد.

 

2.      میزبان/پارتی پلن (گردهمایی)

در این طرح مشاور یا توزیع کننده در هماهنگی با یکی از دوستانش که نقش "میزبان" را بر عهده دارد، گردهمایی را برای به نمایش گذاشتن محصولات و فروش آنها برگزار می کند. در مدت گردهمایی سفارش محصولات از میهمانان دریافت می شود. در این میان میزبان طرح تخفیفی را در رابطه با محصولات برای استفاده خودش در قبال مشارکت در تشکیل این گردهایی و دعوت از دوستان دریافت می کند.


 

 

3.      بازاریابی چند سطحی

این یرنامه به مشاور اجازه می دهد که شمار زیادی از مشاوران را در یک سازمان فروش جذب کند و افرادی که به کسب درآمد از این کار علاقه مند می شوند باید یکی از توزیع کنندگان را به اسپانسری بگیرد. در این طرح مشاور فروش باید به میزان مشخصی از فروش برای کسب رده های بالاتر و کسب درآمد بیشتر دست یابد.


 

 

4.      طرح هرمی

در این طرح پورسانتها فقط به خاطر جذب افراد بیشتر پرداخت می شود و هر یک از اعضای تازه وارد باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت نمایند. در اکثر موارد این مبالغ بسیار بالا می باشد. هم اکنون در اکثر کشورها این طرح ممنوع می باشد ولی هر روزه بر پیچیدگی این طرح ها افزوده می شود. ورودی بالا،خرید اجباری کالا و موارد دیگر همچون پرداخت پول برای دریافت خدمات کامپیوتری ، سرویس اطلاعاتی و موارد آموزشی از خصوصیات دیگر این طرح می باشند


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چگونگی ارائه شکایت به اتحادیه
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:34 | بازدید : 1518 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

چگونگی ارائه شکایت به اتحادیه

WFDSA چگونگی ارائه شکایت به اتحادیه ها توسط مصرف کنندگان و فروشندگان را به این صورت بیان می کند:

اگر شما علیه شرکت فروش مستقیمی که عضو اتحادیه است و به نظرتان از شیوه های نادرست و غیر اخلاقی برای معرفی تجارتش استفاده می کند و یا از دستورالعمل های اخلاقی تخطی کرده است،شکایتی دارید، می توانید به صورت زیر عمل کنید

1-      در ابتدا تلاش کنید که مستقیما با خود شرکت مشکل را حل و فصل کنید. هر شرکت عضو اتحادیه باید به دستورالعمل های اخلاقی وفادار بماند و در شرکت خود باید شخصی را برای بررسی و تطابق دستورالعمل ها و رسیدگی به شکایات برگزیند. شما در ابتدا به این شخص در شرکت مورد نظر برای رسیدگی به شکایت مراجعه کنید. شکایت شما باید مکتوب و به موارد زیر در آن اشاره شده باشد:

 

·         تاریخ و جزئیات مسئله صورت گرفته

·         طرفین درگیر

·         اشاره دقیق به دستورالعمل هایی که نقض شده اند

·         تلاش خای شخصی خودتان در جهت بر طرف کردن مسئله

·         لیستی از مبالغ و هزینه های پرداخت شده همراه با فاکتور یا هر سند دیگر

·         هر پاسخی از طرفین در جهت رفع مشکل (اگر ارائه شده)

·         وضعیت کنونی شکایت

·         توضیح اینکه خود شما چگونه تمایل به برطرف شدن شکایت دارید

 

2-      اگر شما هنوز رضایت خاطر کسب نکرده اید با مدیریت دستورالعمل اتحادیه کشورتان تماس بگیرید و در مورد شکایتتان به او توضیح دهید. شما می توانید مستقیما با این شخص تماس بگیرید. شماره تلفن و آدرس مدیر باید بر روی سایت قابل دسترس باشد

 

3-      اگر در کشور شما اتحادیه فروش مستقیم (DSA) وجود ندارد، می توانید فرم شکایت خود را به کشوری که دارای اتحادیه می باشد و شرکت مورد نظر در آن اتحادیه عضو است، ارسال کنید. اتحادیه آن کشور موظف است بر اساس استاندارد های جهانی به شکایت رسیدگی کند

 منبع: mlmbook

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


MLM چگونه کار می کند؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:32 | بازدید : 624 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

MLM چگونه کار می کند؟

 

این 5 مرحله همراه با تصاویر ارائه شده،نشان می دهد که یک شرکت MLM چگونه کار می کند.

1.       اولین کار یک نماینده فروش یا یک توزیع کننده این است که محصولات یا خدمات یک شرکت را به فروش برساند


 
 

اینکه یک توزیع کننده چه تعداد مشتری داشته باشد به طرح بازپرداخت شرکت بستگی دارد ولی عموما تعداد مشتری ها 20 نفر می باشد. توصیه افراد حرفه ای بر این است که شما اگرچه توانایی گرفتن مشتری های زیادی را دارید ولی به اندازه کافی این کار را انجام دهید، برای اینکه شما قادر به آموزش آنها نخواهید بود. اگر تعداد مشتری ها بیشتر از 20 نفر باشد تاثیر آنچنانی نخواهد داشت چون شرکت بر روی همانند سازی خودتان کمیسیون پرداخت می کند. اگر شما به 5 نفر آموزش دهید که 20 مشتری داشته باشند، تاثیرش بسیار بیشتر از آن است که خود محصولات را به دست مصرف کننده برسانید. تجارتهای دیگر به شما در ازای داشتن مشتری های بیشتر خوب پاداش می دهند اما به خاط آموزش دادن دیگران پاداشی نمی دهند

 

2.       یک شخص را به عنوان نماینده فروش ثبت نام کنید و به او آموزش دهید که چگونه برای خود مشتری هایی داشته باشد. این شخص "زیر مجموعه" شما می باشد

 

 
 

3.       زیر مجموعه شما برای خود مشتری هایی خواهد داشت و به او آموزش دهید که چگونه شخص دیگری را به عنوان نماینده فروش جذب نماید.

 
  
 

4.       از اینکه نماینده فروش شما مجموعه اش را برای گرفتن مشتری های جدید آموزش می دهد اطمینان حاصل کنید

 

  

 

5.       در این لحظه شخصا فرد دیگری را به عنوان نماینده فروش جذب کنید. این شخص می تواند یکی از مشتری های شما که تمایل به کسب درآمد دارد باشد

 

طرح بازپرداخت چگونه عمل می کند

 طرح بازپرداخت یک شرکت نشان می دهد که چگونه یک نماینده فروش می تواند درآمد کسب کند.

نکته: تمامی موارد زیر یک مثال می باشد و طرح بازپرداخت در هر شرکتی می تواند اندکی متفاوت باشد. اغلب طرح های بازپرداخت در نگاه اول کمی پیچیده به نظر می آیند چونکه شرکت ها همیشه به دنبال کشف راههایی هستند که چگونه یک نماینده فروش می تواند فروش بیشتری انجام دهد (منظور از فروش ارائه کالا به مصرف کننده نهایی می باشد و عضو گیری در مرحله دوم برای کسب درآمد بیشتر می باشد)

طراحان طرح های بازپرداخت پولی که به عنوان کمیسیون به توزیع کنندگان می پردازند را اصطلاحا در "ظرف" های مختلف قرار می دهند

ظرف شماره 1 : کمیسیون درون این ظرف به نمایندگان انگیزه می دهد که محصولات را به مصرف کنندگان بفروشند. این کمیسیون درآمد "خرده فروشی" نامیده می شود


 

شرکت های MLM به خوبی می دانند که نمایندگان فروش جدید نمی دانند که چگونه محصولات را به مصرف کننده بفروشند. بنابراین آنها نیاز به آموزش دارند. در اینجا ظرف شماره 2 برای تشویق نمایندگان به آموزش افراد جدید تعریف می شود. آموزش بیشتر فروش بیشتر؛ بنابراین ظرف شماره 2 به اسپانسر ها به خاطر آموزش افراد جدید کمیسیون می دهد. اگرچه منطقی نیست اما کاملا هوشمندانه است

 
 

ظرف شماره 3 برای پاداش دهی به افرادی است که خود راهبر شوند یا راهبران جدید ایجاد کنند . شرکت های MLM تمایل زیادی به راهبران دارند همانگونه که شرکت های غیر MLM تمایل زیادی به این موضوع دارند. شرکت های غیر MLM برای یافتن افراد متخصص و راهبر به شرکت هایی که کارشان یافتن راهبران و متخصصین است مراجعه می کنند. شرکت های MLM از نمایندگان فروش خود در جهت یافتن راهبران استفاده می کنند و به آنها در این راستا پاداش می دهند، همان پاداشی که شرکت های غیرMLM به شرکتهای یابنده در این زمینه پرداخت می کنند.

 
 
 

در اغلب شرکت های MLM هر چه تیم راهبران خود را بزرگتر کنید ظرق های پاداش دهی جدیدی برای شما ایجاد می شود

 

 

بزرگترین چالش برای شرکت های MLM خروجی بیش از اندازه کمیسیون ها می باشد که در صورت عدم کنترل منجر به ورشکستگی شرکت می شود و در مقابل اگر شرکت به اندازه کافی پورسانت دهی نداشته باشد افراد برای فروش، جذب نمایندگان و توسعه راهبران واقعی انگیزه کافی ندارند. شیوه شرکت ها موفق به گونه ای می باشد که دستیابی به رده ها به آسانی صورت نگیرد....اما برای آنهایی که با معیارهای اجرایی خاصی دست به فعالیت می زنند، قابل دستیابی باشد.

در مقابل اگر طرح بازپرداخت ساده و برای هر شخصی قابل دسترس باشد به خاطر توزیع کمیسیون ها بین همه و برای هرکس به مقدار کم، افزایش درآمد در افرادی که از پتانسیل و قدرت اجرایی بالایی برخوردار هستند به طور ملموس اتفاق نمی افتد و در حقیقت تمایز بین افراد مشخص نمی شود. این چنین شرکت هایی با اینگونه طرح ها به علت عدم جذب راهبران و پاداش دهی کافی به آنها رشد چندانی نخواهد داشت.

بنابراین بهتر است که دستیابی به رده ها در طرح بازپرداخت به راحتی صورت نگیرد و هرشخصی با هر میزان فعالیت به درآمد های بالا دست پیدا نکند.

همه طرح های بازپرداخت بر اساس فلسفه "سهم" و "معیار" طراحی می شوند. منظور از سهم در اینجا میزان تولید و بازدهی و منظور از معیار حد مقرر برای دستیابی به سطوح می باشد

بنابراین همه طرح های بازپرداخت به صورت زیر کار می کنند

اگر هیچ کاری انجام ندهید – شما هیچ چیزی دریافت نمی کنید

اگر مقدار کمی کار کنید – مقدار کمی درآمد می گیرید....ظرف شماره 1

اگر کمی بیشتر کار کنید – شما مقدار بیشتری می گیرید ظرف شماره 1 و 2

اگر شما به خوبی کار کنید – شما درآمد خوبی خواهید داشت ظرف 1 2 و 3

هر شخصی که به یک شرکت MLM می پیوندد مشخص می کند که به چه سطحی می خواهد برسد و این دستیابی بر اساس تصمیمات ذهنی نمی باشد بلکه بر اساس نتایج و عملکرد می باشد

سیستم های منصفانه بر اساس نتایج افراد پاداش می دهند اما سیستم های غیر منصفانه بر اساس، صحبت افراد، ارتباطات خانوادگی، فریبندگی افراد کمیسیون پرداخت می کند.

آیا تا بحال پیشرفت شما به علت حضور پسر مالک شرکت و تحسین پیشرفت او به جای شما، نادیده گرفته شده است؟ آیا شخصی از شما جذابتر یوده است؟ شاید شخصی سابقه بیشتری از شما در شرکت دارد؟ شاید یک نفر تحصیلات عالی بالاتری دارد؟ تنها فردی که شایسته رشد و ترقی می باشد شخصی است که بیشترین بازدهی را برای شرکت داشته است. اگر در یک سیستم مشاهده می کنید که تعداد افراد اندکی به رده های بالا دست پیدا می کنند ، این شرکت شرکت منصفی نمی باشد.

برای اینکه شما یتوانید به یک تیم ورزشی بپیوندید،معیارهایی وجود دارد که شما باید از عهده آنها برآیید و اگر می خواهید به یک تیم بزرگتر بپیوندید معیارهای بیشتر و بالاتری وجود دارد.

برای اینکه بتوانید گلف بازی کنید باید یک چوب گلف خریداری کنید. این حداقل استاندارد لازم می باشد. برای اینکه یک گلف باز خوب شوید باید معیار ها و خصوصیات بالاتری کسب کنید، و برای اینکه یک گلف باز حرفه ای شوید باز هم به معیارها و خصوصیات بیشتری نیاز دارید . این مورد در هر ورزش، تجارت و حرفه ای صدق می کند.

در MLM شما در ابتدا یک کیت شروع خریداری می کنید همانند خرید یک چوب گلف برای بازی کردن. دستیابی به این سطح برای همه به سادگی صورت می پذیرد. بنابراین میلیون ها نفر می توانند، خصوصیات و معیارهای لازم برای کسب این رده را داشته باشند

در پایان برای انتخاب یک شرکت MLM، طرح های بازپرداخت ساده را انتخاب نکنید و سعی کنید برای رشد و پیشرفت در آن مهارت و توانایی های اجرایی خود را افزایش دهید. در یک شرکت خوب پاداش دهی بر اساس نتایج می باشد و در تمامی تجارت های دیگر هم به همین گونه می باشد.
 
نویسنده: تیم سلز 

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


شناسایی طرح های هرمی
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:29 | بازدید : 570 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

شناسایی طرح های هرمی

بر طبق اطلاعات بنیاد آموزشی فروش مستقیم دسیسه هرمی یک طرح غیر قانونی می باشد که شمار زیادی از افراد در عمق هرم به عده معدودی افراد که در بالای هرم قرار دارند پول پرداخت می کنند. هر شرکت کننده به این امید که او هم در راس قرار گیرد و بتواند از ورود افراد جدید درآمد کسب کند، پول خود را پرداخت می کند.

هر دو فروش مستقیم و طرح هرمی از سیستم پرداخت چند لایه ای استفاده می کنند و این تنها و آخرین شباهت آنها می باشد. فروش مستقیم یک شیوه اخلاقی و قانونی از تجارت می باشد و طرح هرمی یک بازی کلاهبردارانه با ماهیت پوچ می باشد. در طرح فروش مستقیم شما یک فروشنده محصولات و خدمات می باشید و در دسیسه هرمی یک کلاهبردار.

اما چگونه بین این دو تمایز قائل شویم؟ جفری بابنر وکیل و متخصص امور فروش مستقیم چند سطحی در کتابش با نام " راهنمای فروشندگان برای موفقیت" به پنج خصوصیتی که مورد توجه مامورین قانون برای تحقیق و بررسی قرار می گیرد، اشاره کرده است:

×       جایی که در حقیقت محصول همان فرصت تجاری می باشد.

جایی که یک محصول یا خدمات مشروع وجود ندارد و  در حقیقت فرصت تجاری پیشنهادی جای محصول واقعی را می گیرد.

 

×       محصولات با قیمت غیر معقول به فروش می رسند.

در بعضی موارد افرادی که فعالیت هرمی انجام می دهند با فروش محصول تلاش می کنند که سر پوشی به فعالیت خود بگذارند. در اکثر موارد محصولات با قیمت بسیار گران به فروش می رسند و فعالیت خرده فروشی کاذبی را ایجاد می نمایند و می توان نتیجه گرفت جنس واقعی که به فروش می رسد همان فرصت تجاری می باشد

 

×        طرح هایی که برای ورود نیاز به خرید فهرست مشخصی از کالا دارند

در طرح فروش مستقیم شما برای شروع کار خود نیاز به خرید فهرست مشخصی از اقلام کالا ندارید

 

×        طرح هایی که برای شروع نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه ای نیاز دارند

از دیدگاه بابنر طرح هایی که نیاز به سرمایه گذاری در حدود 500 دلار و بیشتر دارند مشکوک هستند و مورد توجه مسئولین قرار می گیرند

 

×       طرح های که اجبار در خرید وسایل ثانوی و محصولات جانبی دارند

برخی از طرح های هرمی برای آنکه چهره واقعی خود را پنهان نمایند، قیمت بسیار پایینی برای محصولات و شروع کار در نظر می گیرند اما در ادامه سرمایه گذاران را مجبور به خرید اقلام گرانی خواهند کرد. به عنوان مثال پرداخت پول در ازای آموزش یا ابزار هایی برای نمایش کارشان

 

×       شرکت هایی که سیاست "بازخرید" ندارند

بر طیق نظر بابنر هر طرحی که با بازپسگیری مقدار منطقی از اقلام فروخته نشده در یک زمان مشخص موافقت ننماید باید از آن اجتناب کرد

 

×       طرح هایی که در ازای جذب دیگران حق الزحمه پرداخت می کنند

یک طرح فروش مستقیم در ازای فروش محصولات پول پرداخت می کند نه در ازای جذب افراد. اگر پول پرداختی در ازای جذب افراد می باشد تا فروش محصولات ، طرح یک دسیسه هرمی می باشد.

 

×       سوء استفاده از نمایش پتانسیل کسب درآمد برای جذب افراد

از طرح هایی که تحت عنوان " کسب سریع ثروت" نام برده می شوند اجتناب کنید

منبع: mlmbook

 


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دسیسه هرمی آشکار ؛ دسیسه هرمی نهان
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:28 | بازدید : 577 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

دسیسه هرمی آشکار ؛ دسیسه هرمی نهان

همانگونه که از موضوع بحث مشخص است دو نوع دسیسه هرمی وجود دارد، یک دسته  از آنها که به وضوح خصوصیات و ویژگی های طرح هرمی را از خود به نمایش می گذارند و به سادگی قابل تشخیص هستند و دسته دیگر دسیسه های هرمی نهان که در ظاهر آثاری از یک طرح نامشروع در آن دیده نمی شود . همانطور که در مباحث پیشین اشاره شده ، برخی خصوصیات طرح هرمی آشکار شامل عدم وجود کالا، پرداخت پول در ازای عضویت می باشد.

در طول 15 سال گذشته کشور ما درگیر این مدل از دسیسه هرمی یعنی دسیسه هرمی آشکار بوده است که یک نوع آن همان کاغذ بازی های هرمی می باشد و تقریباً هم اکنون اثری از آن نیست و مورد دیگر طرح های سرمایه گذاری هرمی تحت نام "اینوست" می باشد که ترکیبی از دسیسه پونزی و دسیسه هرمی است و در طول 5 سال گذشته رشد فزاینده ای در کشورمان داشته است.

وضعیتی که کشور ما هم اکنون در مواجهه با اینگونه طرح ها ، در آن بسر می برد مشابه با وضعیت کشورهای زیر در سال ذکر شده می باشد:

·         آمریکا    اواخر دهه 60 و 70 . در سال 1971 کمیته بورس و اوراق بهادار آمریکا دسیسه هرمی را یک مسئله امنیتی خواند

·         چین       اواسط دهه 90 . در نهایت در سال 1998 فعالیت شبکه ای به طور کامل ممنوع گردید.

·         هند        اواسط و اواخر دهه 90 .

·         مالزی     اواخر دهه 80 . در نهایت آئین نامه ممنوعیت فعالیت هرمی در سال 1993 تصویب شد.

·         برزیل      اوایل دهه 90

·         ژاپن       اواسط دهه 80

 

همانگونه که در بالا مشاهده می کنید ، کشورهای اشاره شده و بسیاری دیگر از کشور ها وضعیتی مشابه با وضعیت کنونی کشورمان در سال های ذکر شده داشته اند، که در نهایت در اکثر آنها بعد از رسیدن به اوج درگیری و منازعات، آئین نامه ممنوعیت طرح های هرمی به تصویب رسیده است.

درست است که شاید اکنون نیز همین طرح ها در کشور های اشاره شده وجود داشته باشند اما تفاوت در این است که وضعیت اینگونه طرح ها برای افراد جامعه چه از لحاظ ماهیت و چه از لحاظ قانونی مشخص است و علت آن به سطح اطلاعات مردم از اینگونه طرح ها بازمی گردد. اکثر افراد این جوامع اگر در اینگونه طرح ها شرکت کنند می دانند که در حکم یک کلاهبردار هستند، نه تنها از دیدگاه قانون بلکه از دیدگاه خود شخص نیز همینگونه می باشد.

دیگر مردم پول و دارایی خود را در اختیار شرکتی که هیچ گونه اسناد و مدارکی در زمینه صورت های مالی شرکت از قبیل ترازنامه ، صورت گردشِ وجوه نقد و صورت سرمایه ارائه نمی دهد، قرار نمی د هند و گفته هایی نظیر :« بله! این شرکت در زمینه های مختلفی سرمایه گذاری می کند و در سودی که از هر سرمایه گذاری ببرد شما را نیز شریک می کنند» ، مضحک می دانند.

دیگر وقت آن است که مردم کشور ما نیز با افزایش دانش و اطلاعات خود در این زمینه در را بر روی اینگونه فعالیت ها ببندند.

دوره ای که کشورمان چند سال است که به آن وارد شده و پیچیده تر از دوره قبل می باشد و با افزایش شرکت ها بر شدت آن افزوده خواهد شد دوره دسیسه هرمی نهان است. در این دوره شرکت هایی رشد می کنند که سعی می کنند با استفاده از عوامل و تکنیک های گوناگون ذهن افراد جامعه، مامورین و قانون گذاران را منحرف کنند و سرپوشی بر فعالیت نامشروع خود قرار دهند. اینگونه طرح ها طرح های هرمی نهان نامیده می شوند که در نگاه اول و شاید دوم شخص نتواند به ماهیت پوچ و دردسر ساز آن پی ببرد .

به تمامی افرادی که سعی می کنند دانسته یا نادانسته فعالیت خود را فعالیتی قانونی و بدون مشکل جلوه دهند اشاره می کنیم، صرفاً بودن جنس، عدم پرداخت حق عضویت و قیمت مناسب جنس ، ملاک تبرئه شدن از فعالیت هرمی نمی باشد. در این سطح این معیار ها پیچیده تر می شوند و تشخیص طرح های نهان نیاز به بررسی و لحاظ کردن موارد بیشتری می باشد.

همانگونه که در مباحث پیشین اشاره شد، چیزی که طرح های هرمی را نامشروع می کند شکل و ساختار آن نیست بلکه عملکرد آن می باشد و تمامی معیارهایی که در تشخیص طرح های هرمی بکار برده می شود به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث ایجاد عملکرد منفی در دو جهت زیر می شود:

1.       متضرر کردن افراد

اینگونه طرح ها به علت ماهیت پوچ و بنا شدن آن بر پایه هیچ توجیه اقتصادی و علمی بعد از گذشت مدتی از فعالیت آن دچار فروپاشی می شوند و سرمایه مالی افراد شرکت کننده بدون هیچ گونه بازدهی مالی از بین میرود

 

2.       استثمار افراد

این طرح ها به علت عدم شفاف سازی و رونمایی در مورد گزارشات و وضعیت مالی شان به نوعی با پرداخت حق الزحمه های بسیار پایین، به استثمار افراد در جهت کسب منافع غیر قانونی خود می پردازند. در نمونه های بسیاری مشاهده شده که افراد شرکت کننده در این طرح ها باوجود فعالیتی بیش از 10 ساعت در روز هیچ گونه حق الزحمه ای دریافت نکرده اند و با این امید به فعالیت خود ادامه می دهند که مجری طرح به آنها وعده کسب درآمد در دراز مدت داده است.

 

موردی که در مسئله دسیسه هرمی نهان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، مورد دوم یعنی استثمار افراد می باشد. اینگونه طرح ها به دلیل استفاده از تکنیک ها گوناگون و پر کردن برخی خلاء ها (عدم کسب درآمد افراد در دراز مدت) با گفته ها و آموزه هایی که انسان طبیعتاً آن را می پسندد، نظیر آموزه هایی درباره موفقیت، ضمیر ناخودآگاه، رشد شخصی و کمک به دیگران ، به استثمار افراد می پردازند. برای توضیح بیشتر این مورد به بررسی برخی از شرکت هایی که از طرح باینری استفاده می کنند می پردازیم.

همانگونه که مشاهده می کنید برخی از این شرکت ها بعد از گذشت چندین سال هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند. اما چرا تقریباً تمامی کشور ها آن را در زمره دسیسه های هرمی قرار می دهند.

در زیر شماری از کشور ها که به عنوان مثال شرکت QI را در زمره شرکت های هرمی قرار داده اند و مسئولین آنرا محاکمه کرده اند اشاره شده است.

·         آمریکا  7  می 2008

·         کانادا  20 نوامبر 2008

·         اندونزی 2007 

·         فیلیپین 2007

·         هند 32 آگوست 2003

 

مسئولین و قانون گذاران در این کشور ها می دانند که اینگونه شرکت ها به خصوص با طرح باینری کلاسیک با وعده های دروغین به استثمار افراد می پردازند و شمار زیادی از افراد در این طرح با وجود فعالیت زیاد درآمدی کسب نخواهند کرد جزء انکه در اینگونه طرح ها روز به روز شرکت و مسئولینش فربه تر خواهند.

اگر مطلب پیشین سایت در مورد ”مقدار مانده" را مطالعه کرده و به مفهوم آن آگاهی داشته باشید متوجه می شوید که در طرح باینری معمول که توسط اکثر شرکت های حاضر در ایران استفاده می شود ، "مقدار مانده" که به خودی خود در ذات این طرح به علت خصوصیات آن وجود دارد، درصد بسیار بالایی را شامل می شود و این یعنی اینکه این طرح ذاتاً مانع خروج درصد بالایی از حداکثر پتانسیل موجود درآمدی می شود.

تاکنون بازاریاب حرفه ای یا کارشناسی دیده نشده است که در مقالات یا کتاب خود ازاین طرح باینری کلاسیک مورد استفاده این شرکت ها به خوبی یاد کرده باشد. اگر شما مجموع درصد "مقدار مانده" تمای طرح ها را با هم جمع بزنید، شاید مجموع آنها به اندازه درصد " مقدار مانده" این نوع طرح باینری نشود.

قابل ذکر است شرکت های بزرگی در دنیا هستند که از طرح باینری استفاده می کنند اما طرح آنها با این باینری که مورد استفاده شرکت های داخل ایران قرار می گیرد و اکثراً از جنوب شرقی آسیا هستند، تفاوت بسیاری دارد و اکثر نواقص آن بر طرف شده است.

"راد کوک" یکی از کارشناسان این زمینه ، این طرح را اینگونه خطاب می کند:

Binary that is a pure money pumper!

یعنی باینری یک تلمبه مکنده پول!

در اینجای روی صحبتمان فقط با QI نیست، به تمامی شرکت هایی است که از این طرح ، حال با هر محصولی که استفاده می کنند چه مورد نیاز مردم باشد چه نباشد، چه قیمت مناسبی داشته ، چه نداشته باشد. موضوع اصلی چیز دیگری است و آن استثمار افراد در این نوع طرح به عنوان یک دسیسه هرمی نهان می باشد.

منبع : mlmbook


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سیر تکامل فروش مستقیم چند سطحی
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:26 | بازدید : 608 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

سیر تکامل فروش مستقیم چند سطحی

 

در سال 1999 مجله «سبک زندگی با فروش مستقیم چند سطحی » تاریخچه ای از سیر فعالیت شرکتAMWAY  منتشر کرد. در این تاریخچه از کارل رن بورگ به عنوان پدر فروش مستقیم چند سطحی نام برده شده است. دهه ها قبل، در سال 1915، هنگامی که رن بورگ در چین در سمت عامل فروش برای یک کارخانه کار می کرد، همزمان درباره اثرات رژیم و تغذیه برروی سلامتی نیز تحقیق می کرد. او وقتی به آمریکا برگشت،به تحقیقاتش ادامه داد و در سال 1934 شرکت California Vitamins را تاسیس کرد که فروشنده مکمل های غذایی و معدنی و مولتی ویتامین بود.(در سال 1939 این شرکت به Nutrilite Product تغییر نام داد). رن بورگ به همراه همسایه اش دکتر کاسبری و نیز لی می تینگر، که مدیر فروش یک شرکت بود، در سال 1945 یک طرح بازپرداخت چند سطحی را به این شرکت اضافه کردند و بدین ترتیب اولین طرح فروش شبکه ای  به شیوه امروزی پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال 1949، ریچ دوس و جی ون اندل که در گرند رپیدز واقع در ایالت میشیگان هم دبیرستانی بودند، به عنوان توزیع کنندگان شرکت Nutrilite مشغول به کار شدند. این دو به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سال 1958 با این فکر که می توانند به دیگران بیاموزند که چگونه تجارت خودشان را پایه ریزی کنند ، تصمیم گرفتند که شرکت فروش مستقیم چند سطحی خود را بنانهند؛ و همین کار را هم کردند و نام شرکتشان را The American Way Association گذاشتند، که بعد ها به نام Amway معروف شد. دوس و ون اندل در هدف اولیه خود یعنی کمک به مردم برای ساختن تجارتشان از طریق فروش مستقیم چند سطحی کاملا موفق بوده اند. تا قبل از پایان سده بیستم بیش از 3 میلیون نفر از مردم دنیا در 80 کشور جزء مشاوران و توزیع کنندگان شرکت Amway بوده اند.

دوس و ون اندل تنها کارآفرینانی نبودند که شیفته این حرفه شدند و تجارت فروش مستقیم چند سطحی شان را ساختند. در کالیفرنیا دکتر فارست سی.شکلی و دو پسرش در سال 1956 شرکتShaklee Product را تاسیس کردندکه فروشنده محصولات غذایی و لوازم خانگی بود. این دو شرکت یعنی Shaklee و Amway راه را برای بیشمار شرکت های فروش مستقیم چند سطحی دیگر باز کردند. اینان، در کنار طرح های پرداختی چند سطحی شان، همچنین رسیدن به استقلال مالی و رضایت شخصی از طریق فروش مستقیم چند سطحی را اشاعه می دادند.

مایکل شفیلد می گوید در ایالات متحده تعداد شرکت هایی که سالانه شروع به کار می کنند حدود 1000 تا 1500 شرکت است! وی در ادامه توضیح می دهد:«شاید از این میان 500 شرکت بتوانند با استطاعت مالی به کارش ادامه دهد. معمولا میزان شکست شرکت ها در اولین سال شروع فعالیتشان 80 تا 90 درصد است که البته تفاوت چندانی با آمار و ارقام مربوط به تجارت های دیگر ندارد».

مایکل شفیلد می گوید میزان رشد این تجارت در دنیا چهار برابر میزان رشد این شیوه تجاری در آمریکاست و اینکه فروش مستقیم چند سطحی پیوسته در حال گسترش است.

اگر بخواهیم تاریخچه این فعالیت را دقیقتر مورد بررسی قرار دهیم باید به سالها قبل باز گردیم، زمانیکه هسته های اولیه این کار،  نظیر تشکیل گروه فروش ، دریافت پاداش در ازای فروش بیشتر و آموزش به گروه فروش شکل گرفت. در اینجا مسیری که این فعالیت از سال 1860 تا 1974 پیموده تا به شکل امروزی درآید را مرور می کنیم:

 

1860 :در این زمان افراد دست فروش و دوره گرد سازمان فروش آموزش دیده ای را برای فروش محصولات به کار می بستند . در این زمان شرکت هایی شکل گرفتند که هم اکنون برای ما نام آشنا هستند و اگر به خاطر تاثیر گذاری و نفوذ شان نبود شاید امروزه هیچ نامی از آنها نبود .

Henyheinz   که سازمان فروشی متشکل از 400 نفر در جهت فروش محصولات گیاهی گوناگون ایجاد کرد .این محصولات نظیر چاشنی غذا ،سس گوجه فرنگی و ترشی بودند .

AsAcandler   شخصی که سازمان فروشی را در جهت فروش کالا به رستورانها ایجاد کرد که این کالا همان کوکاکولاست.این شخص در سال 1886 فرمول کوکاکولا را به قیمت 2300 دلار از یک داروساز به نامJohn Pemberton خریداری کرد

علاوه بر این شرکت هایی ظهور پیدا کردند که به فروشندگان خود اجازه تشکیل تجارت شخصی خودشان را میدادند "توانایی تشکیل سازمان فروش توسط آن ها "

1868- J.R Watkins   شرکت پزشکی  Watkins را پایه گذاری کرد .یکی از اولین شرکت های دارویی طبیعی آمریکا که فاصله بین فروشنده و مصرف کننده را به حداقل رساند .

1890- David Mcconel   شرکت تولید عطر را در کالیفرنیا تاسیس کرد در سال 1906 تعداد فروشندگانش به 10000 نفر رسید که نزدیک به 117 محصول مختلف را به فروش میرساندند .

1905- Alfred .c.Fuller  یکی از افرادی بود که بیشترین تاثیر گذاری را در آینده سازمان های فروش داشت . او شرکت Fullerbrush  را تاسیس کرد و 270 فروشنده را در سرتاسر آمریکا بر اساس فرمول پورسانت دهی به کار گرفت .در سال 1919 شرکت او موفق به دستیابی به 1 میلیون دلار فروش شد و در سال 1960 این رقم به 109 میلیون دلار رسید.

1931- فرانک استنلی که نایب رئیس شرکت Fullerbrush بود .همراه با کاترین برین شرکت محصولات خانگی استنلی را تاسیس کردند . تاسیس شرکت آنها همزمان با رکود اقتصادی بود ، اما آنها این شرایط را فرصتی دانستند که به اشخاص محیطی را برای ایجاد تجارت شخصی شان با حداقل سرمایه پیشنهاد کنند. شرکت Fullerbrush هم از این سیستم برای فروش محصولاتش الهام گرفت .شرکت محصولات خانگی استنلی اجناسی از قبیل شوینده ها و انواع برس ها و پاک کننده ها را ارائه میکرد .برخی از نمایندگان فروش این شرکت برپایی نمایشگاه برای فروش محصولات را بسیار موثر در افزایش حجم فروش یافتند. فروشندگان دیگر این شرکت هم به سرعت از این ایده برای به نمایش گذاشتن و فروش محصولات استفاده کردند. این فروشندگان نمایش محصولات را در خانه شان انجام می دادند و دوستان و افراد فامیل را به آنجا دعوت می کردند و در اینجا بود که یکی از انواع طرح های فروش مستقیم چند سطحی متولد شد (طرح گردهمایی).

محصولات خانگی استنلی یک بستر آموزشی را برای بسیاری از شرکت ها ی معروف و شناخته شده نظیر Mary Kay، ، Tupperware و Jaffra فراهم کرد. این شرکت ها از سیستم فروش شرکت استنلی الهام گرفتند و آن را در برنامه فروش خود پیاده کردند.

1934- Carl Rehnborg شرکت California Vitamin را که امروزه به نام یک شرکت تولید کننده مکمل های ویتامینه شناخته شده است را تاسیس کرد.. در 1939 شرکت نام خود را به Nutrilite  تغییر داد

1945- شرکت Nutrilite  با شرکت دیگری به نام Mytinger& cassel berry برای توزیع انحصاری محصولاتش قرارداد بست.

Cassel berry & Mitiger اولین طرح بازپرداخت فروش مستقیم چند سطحیِ  مستند را خلق کردند به طور خلاصه طرح فروش آنها به قرار زیر بود :

یک توزیع کننده شرکت Nutrilite  میتواند محصولات را با 35% تخفیف خریداری کند . به عنوان مثال یک توزیع کننده میتواند یک بسته ویتامین را به قیمت 13 دلار خریداری کند و به قیمت 20 دلار بفروشد."یعنی 7 دلار سود "

همچنین توزیع کنندگان را در صورت داشتن فروش بیشتر به دریافت 25% از کل فروش ماهیانه شان تشویق میکرد .

20 مشتری ×   13 دلار = 260 دلار × 25% = 65 دلار سود

در آن زمان یکی از توزیع کنندگان این شرکت اعلام کرد که او توانسته 25 مشتری جذب کند.شرکت بعد از بررسی به او اجازه داد به طور مستقیم به عنوان یک "توزیع کننده مستقیم " با شرکت در ارتباط باشد. این بدان معنا بود که او توانایی جذب و گرفتن فروشندگان دیگر را داشت .

محصولات فروخته شده توسط فروشندگان باید توسط او تهیه می شدند .این موضوع برای آن توزیع کننده انگیزه ای شد که آموزش های خوبی را برای فروشندگان فراهم کند و او در این مدت توانست مجموعه ای متشکل از 150 نفر فروشنده ایجاد کند که در پایان شرکت 2% از حجم کل فروش را به او پاداش داد. آنهایی که بسته های بیشتری میفروختند پاداش بیشتری نسبت به کسانی که تعداد کمتری میفروختند دریافت میکردند. فروش مستقیم چند سطحی، شکل توسعه یافته سیستم پاداش دهی شرکتFullerbrush است .

1945-Earl Tupper  : توانست ظروف پلاستیکی قابل انعطاف و سبک وزنی با درپوش تولید کند. او فروش محصولاتش را از طریق مسیر های معمول آغاز کرد. اما احساس کرد محصولات برای فروش بیشتر نیاز به نمایش بیشتر دارند. Earl Tupper   همراه با Browine Wise که قبلا با محصولات خانگی استنلی همکاری میکرد طرح گردهمایی شرکت Tupperware  را راه اندازی کردند که هم اکنون این شرکت فروش سالیانه چند میلیارد دلاری دارد و در بیش از 40 کشور دنیا شعبه دارد .

1949-  Rich Devos و Jay van andor  "دوستان دوران دبیرستان و شرکای تجاری "بعد از بازگشت از خدمت نظام وظیفه به عنوان توزیع کننده در شرکت Nutrilie  در سال 1950 مشغول به فعالیت شدند و در سال 1959 بعد از مشکلاتی که برای این شرکت ایجاد شد آنها تصمیم به تاسیس شرکت Amway  گرفتند و در سال 1972 شرکت مذکور شرکت Nutrilite  را خریداری کرد .

1956- در این سال دکتر Forest Shaklee  که به روش جدیدی در استخراج مواد معدنی از گیاهان دست پیدا کرده بود، محصولات خود را از طریق فروش مستقیم چند سطحی به بازار عرضه کرد .

1963-Mary Kay Ash شرکت های لوازم آرایش Mary Kay را تاسیس کرد.که در سال 1996 میزان فروش آن از دو میلیارد دلار تجاوز کرد .

1975-FTC  علیه شرکت Amway  به عنوان یک دسیسه هرمی اقامه دعوی کرد .

1979- قاضی پرونده برنامه فروش مستقیم چند سطحی این شرکت را به عنوان یک فرصت تجاری مشروع و قانونی اعلام کرد و آن را دقیقا متضاد طرح های هرمی دانست .

منبع : mlmbook

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


فهم تفاوت بین طرح های هرمی و فروش مستقیم چند سطحی
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:25 | بازدید : 638 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

فهم تفاوت بین طرح های هرمی و فروش مستقیم چند سطحی

فروش مستقیم چند سطحی روشی است برای فروش کالا و خدمات از طریق توزیع کنندگان و مشتریان فعال. ملحق شدن به یک شرکت فروش مستقیم چند سطحی مستلزم این است که توزیع کننده در امر توزیع کالا و خدمات شرکت و همچنین معرفی مشتریان فعال دیگر به شرکت کمک کند و از محل سود حاصل از فروش مستقیم کالا ها و خدمات ، کمیسیون یا حق الزحمه دریافت کند. طیق توضیحات هیئت بازرگانی فدرال آمریکا ( به عنوان اولین سازمان دولتی در دنیا که این فعالیت را نزدیک به 40 سال پیش مورد بررسی قرار داد) ، طرح های هرمی ساختار صوری مشابهی دارند اما با عملکردی کاملا متفاوت. در دسیسه های هرمی اعضای شرکت کننده در اعضای عضوگیری یا وارد کردن دیگر اعضا پاداش می گیرند و عموما مسئله بازاریابی و فروش کالا یا خذمات در میان نیست. در اکثر کشور های دنیا فعالیت اینگونه شرکت ها ممنوع اعلام شده است. چرا؟ چون دسیسه های هرمی ناگزیر از هم میپاشند. دسیسه های هرمی، دیر یا زود در عضوگیری به بن بست می خورند و اکثریت افراد شرکت کننده سوای احتمالا افرادی که در راس هرم قرار دارند  پولشان را از دست می دهند.

 

در وب سایت رسمی هیئت بازرگانی فدرال آمریکا (www.ftc.gov) نکات زیر آمده است تا در شناسایی و اجتناب از دسیسه هرمی به افراد کمک کند:

 

1.        از هرگونه طرحی که در اعضای عضوگیری بیشتر به شما کمیسیون می دهد اجتناب کنید

 

2.        از طرح هایی که از افراد جدید می خواهند بابت فهرستی از اقلام گوناگون هزینه های گزاف بپردازند، بپرهیزید

 

3.        از طرح هایی که وعده درآمد خوبی می دهند یا مدعی فروش کالاهای معجزه آسا هستند،حذر کنید

 

4.        تحقیقو جستجوی شخصی را فراموش نکنید

 

5.        اسم و مشخصات شرکت مورد نظرتان را با دایره تجارت برترِ (BBB) نزدیک به محل سکونتتان در میان بگذارید، به ویژه اگر ادعاهای شرکت مورد نظرتان در خصوص درآمد یا محصولاتشان، بیش از حد غیر واقعی می نماید.

 

 

 

در اینجا سعی داریم با ارائه دو جدول که می تواند معیار مناسبی برای تشخیص باشد، به برخی عناصر و ویژگی های اساسی فروش مستقیم چند سطحی و طرح های هرمی غیر قانونی اشاره کنیم:

 
 
 
 
 

 

 

جدول شماره یک

 

عناصر یک طرح فروش مستقیم چند سطحی

آیا برنامه این نیاز را برآورده می کند؟

1-      یک شخص، شرکت، موسسه یا نهاد تجاری

 

 

2-      که وضعیت مالی و مکانی آن مشخص است

 

 

3-      ونیز

الف: بفروشد

ب: توزیع کند

ج: تامین کند

 

4-      برای رفع یک نیاز

 

5-      کالا یا خدمات را

 

6-      از طریق نمایندگان و بازاریابان مستقل

 

7-      در سطوح مختلف

 

8-      فروشندگان می توانند فروشندگان دیگر را جذب کنند

 

9-      پاداش اعضا نتیجه ای از موارد زیر است:

الف: فروش کالا یا ارائه خدمات

ب: سرمایه تولید شده توسط فروشندگان در سازمان فروش شما

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 جدول شماره دو

 

ویژگی های یک طرح غیر قانونی هرمی

آیا برنامه با این عناصر سازگار است؟

1.       یک طرح یا نقشه

 

2.       که یک عضو، برای ملحق شدن نیاز ها را در نظر نمی گیرد

 

3.       برای دریافت یا داشتن فرصت دریافت یا چیز دیگری

 

4.       که وابسته به معرفی اعضای دیگر به طرح باشد

 

 

 

نظرات


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تصور غلط !
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:23 | بازدید : 633 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

تصور غلط !

قبل از هر چیز باید یک تصور غلط را در مورد حرفه بازاریابی شبکه ای و کالا و خدمات آن برطرف کنیم. این تصور غلط این است که : "بازاریابی شبکه ای آنقدر پرسود است که بحث کالا دیگر چندان اهمیتی ندارد و کافی است سازمان فروشی متشکل از افراد هدفمند بسازی و آنها هر چیزی را می فروشند"

اینچنین نیست! کلیفتون جالی، دکتر و استاد بازنشته ی دانشگاه و کسی که سابقه ی طولانی در ارائه مشاوره به شرکت های بازاریابی شبکه ای دارد، می گوید: " این نوع طرز تفکر موجب تصور کلاهبرداری در مورد این حرفه می گردد. اساس بازاریابی شبکه ای همیشه بر پایه ی کالاهای پر جذبه بوده است و هنگام ارزیابی کالاها باید مدام از خود پرسید که آیا چشمهای کسی با دیدن کالا ها برق می زند؟ آیا کالا منحصر به فرد است؟ آیا کالاهای شرکت توجه مرا به خود جلب کرده است؟ آیا کالای شرکت کالایی است که خودم هم از آن استفاده خواهم کرد؟ اگر اینطور نیست به دنبال فرصت دیگری باشید"

شاید شما با چنین جمله ای برخورد کرده باشید: " می دونم که شما می تونید هر چیزی رو به هر کسی بفروشید." عکس العمل یک توزیع کننده و مشاور حرفه با طرز نگرش مناسب این است که : " نه کاملاً اشتباه فکر می کنید، در آن صورت من یک کلاهبردار به حساب می آیم" یک متقلب درکی از ارزش های اخلاقی ندارد و فقط به فکر خودش است.

یک توزیع کننده و مشاور حرفه ای بازاریابی شبکه ای، کسی که می تواند بنای تجارتی را بگذارد، حقوق مشتریان را در نظر می گیرد و خواهان یک زندگی آرام است، کسی است که هیچ وقت کالایی را که خودش قبول ندارد به دیگری نمی فروشد. این نوع فروشنده معتقد است که در این رابطه دو نفره مشتری برنده تر است و می تواند این اطمینان را به مشتری هم بدهد. این نوع توانایی در بازاریابی شبکه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چون مخصوصا در کشور ما افراد بر اساس این تصور غلط که کیفیت کالا و خدمات مهم نیست فعالیت می کردند اما در حقیقت کیفیت کالا فقط مهم نیست بلکه حیاتی است !

منبع: mlmbook


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:19 | بازدید : 686 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای

بازار یابی شبکه ای نیز مانند هر حرفه دیگر میتواند افراد شرور و کلاهبردار را در خود جای دهد و مانند هر کسب و کار دیگرمنجر به ورشکستگی و یا موفقیت شود.در طی 60 سال گذشته از ایجاد این حرفه به شکل امروزی شرکت های بسیاری با این شیوه ی توزیع کالا تاسیس شده اند.شمار زیادی فعالیت خود را در طی 2-3 سال اول متوقف کرده اند وشمار زیادی هم بعد از گذشت سال ها به فعالیت خود ادامه داده اند. تجربه و آمار و ارقام نشان داده است که بعد از ورود بازاریابی شبکه ای به هر کشور شمار زیادی از اقشار مختلف جامعه با سطح تحصیلات گوناگون به این حرفه روی آورده اند.در اینجا لازم است به بررسی دلایل پیوستن افراد به این حرفه پرداخت . کارشناسان معتقدند که بازاریابی شبکه ای بنا به دلایل زیر موجب جذب افراد میشود:

کسب درآمد اضافی :

حتی در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی قوی هستند بسیاری از مردم نیازمند درآمد اضافی میباشند. تاد اسمیت ،بازاریاب شبکه Rexall Show case Internatioanl   که فروشنده انواع محصولات بهداشتی و غذایی است میگوید که : بیشتر مردم به علت بالا بودن هزینه ها ،در پایان ماه چیزی برایشان باقی نمانده که خرج بسیار دیگری از هزینه ها را پرداخت کنند و از آنجا که شغل تمام وقت جوابگوی تمام نیازشان نیست، در کنار آن به کسب و کار پاره وقت می پردازند. بازار یابی شبکه ای به علت پایین بودن ریسک، عدم نیاز به سرمایه گذاری و پتانسیل درآمد بالایش همیشه مورد توجه این دسته از افراد قرار گرفته است.

رضایت شغلی :

طبیعت انسان به گونه ای است که هم از فعالیتی که خوشایندش نباشد فرار میکند و هم به دنبال پول است. بسیاری معتقدند که در بازاریابی شبکه ای سالم افراد به هر 2 این خواسته ها میرسند. گذشتن از هر دو خواسته در کنار هم کار سختی است. کلی داوند اهل هاوایی میگوید : در غیر از این حرفه کجا میتوان شغلی را تصور کرد که در ازای کمک به عرضه کالا ها و خدمات بیش از آنچه توقع دارید به شما برگرداند؟ او و شوهرش که هر دو نظامی هستند در شرکت enviro – tech  به کار بازاریابی مشغولند و درآمدشان را مدیون محصولی هستند که بدون نیاز به آب اتومبیل ها را میشوید.

وقت :

به این علت که این حرفه مکان ثابت و مشخص برای فعالیت فرد ندارد و یک شغل خانگی محسوب میشود و با کار کردن در خانه میتوان بیش از میزان لازم وقت داشت و دیگر نیاز به رفت و آمد بین خانه و محل کار نیست. طبق نظر سنجی های مجلهمانی 64 درصد   آمریکایی ها و 68% زنان در این نظر سنجی گفته اند که اگر قرار باشد بین پول و وقت بیشتر یکی را انتخاب کنند ، وقت را انتخاب میکنند. مجله سبک زندگی با فروش مستقیم چند سطحی در اظهار نظری راجع به این نظر سنجی گفته است که این میل شدید به کسب وقت بیشتر ممکن است به نحو روز افزونی کارگران ناراضی را به بازاریابی شبکه ای سوق دهد. 

کالا و خدمات :

کالا و خدمات ارائه شده در این تجارت جذابند و مردم را به این حرفه جذب میکنند. غالبا در فروش مستقیم چند سطحی کالاها و خدمات جدید به مردم ارائه میشود. نمونه بارزش کارت های تلفن است . همانطور که میدانیم میتوان این کارتها را با قیمت مناسب از فروشگاه ها تهیه کرد . این کارت ها را فروشندگان این حرفه وارد بازار کرده اند. هیلتون جانسون میگوید: مردم تجربه خوبی از محصولاتی دارند که ابتدا از طریق فروش مستقیم چند سطحی معرفی شده است و نهایتا شیفته آن میشوند. آنها میتوانند همه را از تجربه شان آگاه کنند و در طی این کار تجارتشان را هم میسازند.

میل به تشویق شدن و مورد قدردانی قرار گرفتن :

میل به تشویق شدن و مورد قدردانی قرار گرفتن یکی از بزرگترین دلایل ترغیب کننده ای است که مردم را به بازاریابی شبکه ای سوق میدهد و وقتی مردم با وجود کار طاقت فرسایی که میکنند از انها قدردانی نمیکنند به دنبال کار دیگری میروند که این نیاز را برآورده سازد.بازاریابی شبکه ای به خوبی به این نیاز پاسخ میدهد و از افراد قدردانی میکند. به همین دلیل است که شرکتهای فروش مستقیم چند سطحی جلسات سالانه برگزار میکنند تا از توزیع کنندگانشان در مراسم عمومی قدردانی کنند.

 

رشد شخصی :

عامل انگیزه بخش دیگر که افراد را به سمت این حرفه می کشاند، رشد شخصی می باشد. تجربه نشان داده که افراد برای کسب موفقیت در این حرفه نیاز به افزایش توانایی فردی و رشد شخصی دارند. افزایش روابط با دیگران ، بهبود روابط اجتماعی و افزایش مهارتها از مواردی هستند که افراد نیاز به کسب آن در این حرفه دارند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند معمولا برای پیوستن به این حرفه تقلای چندانی نمیکنند، این قبیل افراد در حقیقت شالوده لازم برای فروش مستقیم چند سطحی یعنی همان عزت نفس را در خود دارند و هر چه موفقیت کسب میکنند ، عزت نفسشان هم بالاتر است.

درآمد انفعالی یا پس مانده :

توانایی ایجاد یک درآمد انفعالی در فروش مستقیم چند سطحی از عوامل دیگر در جهت جذب افراد میباشد. به علت توانایی افراد در ایجاد یک سازمان فروش که محدودیتی در مقدار فروش آن وجود ندارد. افراد قادر به کسب این درآمد میباشد بدین معنی که هرچه قدر گستره سازمان فروش بزرگتر باشد محصول بیشتری در آن به فروش میرسد و فرد درآمد بیشتری کسب میکند.

 

عوامل دیگر :

در اواخر دهه 1960 در آمریکا ترکیبی از عوامل اقتصادی و اجتماعی دست به دست هم دادند تا در مقایسه با قبل از آن، زنان بیشتری به سر کار بروند بعضی از آنها به دلایل علاقه شخصی و بعضی دیگر به دلیل نیاز خانواده شان به یک درآمد اضافه در دهه 1970 و دهه های بعد از آن در آمریکا بسیاری از این زنان هنگامی که از فرصت ارتقا یافتن به مناصب اجرایی محروم ماندند از مشاغل دولتی کناره گرفتند. از آنجایی که تعدادی از همدردان این کارمندان ناراضی در جست و جوی شغلی جدید ،بازاریابی شبکه ای را انتخاب کرده بودند. بدین ترتیب به یکباره زنان و مردان سطح بالای جامعه دریافتند که میتوانند پول اضافی مورد نیازشان را در این تجارت بدست آورند یا حتی در مقام یک فروشنده میتوانند به لحاظ درآمدی از شغل قبلی خود پیشی بگیرند. بنا به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی را به هزار و یک دلیل دیگر میتوانند عزر فرد را در یک شرکت بخواهند. اما در این حرفه حتی اگر از افراد دیگر هم بیشتر درآمد کسب کنید هیچ مشکلی پیش نمیآید. اینها دلایلی هستند که منجر به جذب افراد به سمت این حرفه میشود .

 

همانطور که در بالا اشاره شد موارد ذکر شده از دید بسیاری از تحلیل گران از دلایل اصلی پیوستن افراد به این حرفه می باشد.

اما در کشور ایران به دلیل عدم وجود بستر لازم و سالم و حضور شرکت های ناسالم این عوامل به بیراهه رفته اند و به دلیل عدم توانایی مردم در تشخیص شرکت های سالم از نا سالم ، دلیل آنها از پیوستن به این گونه شرکت ها ، کسب پول و ثروت در کمترین زمان ممکن و به قول معروف راه یک شبکه پولدار شدن میباشد. قابل ذکر است ،همین گرایشات برای پوستن به یک شرکت خود میتواند مبنای تشخیص شرکت های سالم و ناسالم از همدیگر باشد. بدین صورت که اگر دلیل پیوستن شمار زیادی از افراد به یک شرکت کسب درآمد باشد خود دلیلی بر وجود اشکال در فعالیت شرکت میباشد. تمامی موارد ذکر شده در بالا در صورت وجود شرکت های سالم ایجاد میشود و دلایل مردم برای پیوستن به این حرفه به موارد ذکر شده سوق پیدا میکند. تهدیدی که شرکتهای ناسالم در همین راستا ایجاد میکنند درست بر خلاف دلایل ذکر شده میباشد و کشور ما نیز به علت فعالیت گسترده شرکت های هرمی نمونه بسیار خوبی برای اینگونه گرایشات منحرف شده میباشد. بر اساس آمار و گزارش های موجود در این زمینه طرح های ناسالم در ایران نه تنها منجر به کسب درآمد اضافی برای مردم نشده است بلکه سرمایه بسیاری از افراد را بدون داشتن هیچ گونه بازدهی در این راه هدر داده است. در زمینه رضایت شغلی 99% افرادی که در این حرفه به صورت ناسالم مشغول به فعالیت بوده اند هیچ گونه رضایت خاطر به جز از دست دادن سرمایه و وقت برایشان در بر نداشته است. مساله مهم دیگر فارغ از کسب درآمد ،رشد شخصی است که در کشور ما نشانداده شده است که بیش از 95% افراد که در شرکت های ناسالم فعالیت میکردند نه تنها رشد شخصی نداشته اند و مهارتی در این راستا کسب نکرده اند بلکه بعد از دست کشیدن از این کار به علت تغییر چارچوب ذهنی در یک بستر ناسالم و به عنوان فردی مخرب در جامعه فعالیت روزمره و زندگی خود را در پیش میگیرند. در کشور ما به علت فعالیت گسترده شرکت های هرمی ، موارد ذکر شده ملاک افراد برای گرایش قرار نمیگرد و عواملی همچون "یک شبه پولدار شدن" ملاک افراد قرار میگیرد.

منبع :mlmbook

 


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اصطلاحات رایج در بازاریابی شبکه ای (2)
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:16 | بازدید : 2398 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

اصطلاحات رایج در بازاریابی شبکه ای (2)

در این قسمت به شرح برخی از اصطلاحات که در طرحهای بازپرداخت به کار برده میشود اشاره میکنیم .طرح پرداخت در شرکتهای مختلف و در برخی ساده در برخی پیچیده است. هر اندازه که شما درک بهتری از طرح بازپرداخت شرکت داشته باشید به همان نسبت درآمدتان نیز بیشتر خواهد بود. (برای مشاهده مبحث مرتبط پیشین اینجا را کلیک کنید)
 
 
 
 
 

1.       رده (rank): امروزه کمتر شرکتی وجود دارد که برنامه رده بندی توزیع کنندگان در آن وجود نداشته باشد. یک طرح که مسیر حرکت در رده بندی شده باشد امتیازهای بسیاری را برای شرکت و توزیع کنندگانش به همراه خواهد داشت .

اولین مزیت وجود رده بندی در شرکت این است که توزیع کنندگان می دانند "مرحله ی بعد" چیست و چه میزان تلاش برای رسیدن به آن باید به کار ببندند .مزیت دیگر رده بندی این است که افرادی که سخت کار می کنند را از افرادی که  تلاش کمتری دارند جدا می کند . وجود رده بندی در طرح باعث ایجاد حس "دستیابی" و" شکوفایی" در افراد تازه وارد می شود و همچنین باعث ایجاد یک حس رقابت و حفظ موقعیت در افرادی که در سطوح بالاتر قرار دارند می شود. رده بندی از مهمترین فاکتورهای روانشناسی درmlm  میباشد .

2.       حجم فروش           (personal sales volume )

شامل محصولات و خدماتی می شود که شما برای خرید شخصی یا فروش مجدد به مشتریانتان از شرکت خریداری می کنید. امروزه در اکثر شرکتها این موضوع همراه با برنامه auto ship صورت می گیرد. به کار بردن فروش شخصی در طرح ها به این علت است که شما در صورتی قادر به فروش محصولات خواهید بود خود نیز از آنها استفاده کرده باشید.

3.       مشتری ها 

مشتری ها باعث افزایش حجم فروش شما می شوند و هر اندازه مشتری های شما بیشتر باشد حجم فروش شخصی تان نیز بیشتر می شود در بالاترین رده ای که در جدول مشاهده می کنید شخص باید 12 مشتری داشته باشد، در صورتی که هر کدام از مشتری های او در ماه 30000 تومان سفارش دهند او مجموعاً 360000 تومان فروش شخصی دارد و این مقدار 2 برابر نیازش می باشد.

4.       حجم فروش گروهی ماهیانه

حجم فروش گروهی هسته اصلی هر طرح بازپرداخت می باشد و در حقیقت عامل اصلی که منجر به بالا رفتن رده میشود  افزایش حجم فروش گروهی می باشد. در طرحی که در بالا مشاهده می کنید تمام 6 سطح در افزایش سطح پرداخت مشارکت دارند. در نمونه ی بالا یک associate نیاز به 1 میلیون تومان فروش گروهی دارد تا به سطح برنز ارتقا یابد و این بدین معنی است که اگر یک associate در سطح 2 خود دارای یک راهبر با تعداد 50 نفر سازمان فروش باشد ، کمیسیون دریافتی این شخص تنها از 2 سطح خواهد بود . همانگونه که مشاهده می کنید معیارهای متفاوتی برای رشد و حرکت در رده ها قرار داده شده است، و شما در صورت آگاهی کامل از آنها می توانید درآمد خوبی را برای خود فراهم کنید.

5.       گروههای فروش   

در این نوع طرح هر اندازه گروه های بیشتری داشته باشید درآمد بیشتری کسب خواهید کرد . برای دستیابی به نقطه ی انتهای طرح شما باید گروه هایی که به رده مشخصی دست پیدا کرده اند را بسازید_به عنوان مثال شما در صورتی به رده ی گلد می رسید دو گروه فروش شما به رده ی سیلور دست پیدا کرده باشند و همچنین در صورتی که یک گلد قصد دارد به رده ی دایموند دست پیدا کند باید 4 گروه فروش که به گلد دست پیدا کرده اند بسازد می خواهید این طرح سخت تر شود ؟! پس باید قوانین را سخت تر کنیم به عنوان مثال می توانیم بگوییم در صورتی که افرادی که شخصاً اسپانسری آنها را بر عهده دارید افزایش رده پیدا کنند شما نیز می توانید افزایش رده داشته باشید .

6.        سود خرده فروشی

همانگونه که در طرح مشاهده می کنید سود خرده فروشی از 15 تا 30 درصد تعیین شد ه است . بعضی از محصولات از حاشیه سود بیشتری برخوردار هستند در تصویری که در بالا مشاهده میکنید 15% برای مشتریان شما است که از برنامه ی ارسال خودکار استفاده می کنند وبنابر این شما لازم نیست هزینه ای برای ارسال بپردازید یا انباری از محصولات داشته باشید.30 درصد سود خرده فروشی برای محصولاتی است که شما به صورت رو در رو به فروش می رسانید و متحمل برخی هزینه ها می گردید.

7.       سود پرداخت

شما همیشه در این نوع طرح درصد مشخص شده ای از کل فروش صورت گرفته در هر سطح را به عنوان کمیسیون دریافت می کنید . کامپیوتر شرکت حجم فروش صورت گرفته توسط توزیع کنندگان و مشتریان را در هر سطح محاسبه می کند و در درصدی که از قبل مشخص شد ه ضرب می نماید. مبلغ محاسبه میگردد و در پایان ماه به حساب شما واریز میشود مفاهیم “compression” و”roll up” زمانی بکار می روند که یا یک توزیع کننده میزان شخصی حجم فروش شخصی خود را کسب نکرده و در این صورت سازمان فروش او و حجم فروش او به یک سطح بالاتر و جایی که یک شخص واجد صلاحیت قرار داشته باشد انتقال پیدا می کند .این موضوع باعث افزایش 80 _6در آمد شما می شود.

8.       پاداش نامحدود

این پاداش مربوط به کسانی می گردد که از سازمان فروش بزرگی برخوردار هستند به عنوان مثال در شکل بالا پاداش از سطح شش به بعد قرار دارد (سطح 7) . این پاداش به علت تلاش فراوان توزیع کننده بر روی سطح در عمق بیشتر پرداخت می گردد.

9.       مخزن پاداش

عموماً 2% از فروش نا خالص (قیمت عمده فروشی) برای این پاداش در نظر گرفته می شود که البته می تواند رقم قابل ملاحظه ای باشد برخی از شرکت ها مخازن پاداش را به طور مساوی تقسیم و این بدان معناست که اگر طرح باز پرداخت آسان باشد دلچسپ هم نیست . برخی شرکت ها این پاداش را تنها بین 50 نفری که در رده دابل دایموند قرار دارند پخش می کنند.

 

موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اصطلاحات رایج در بازاریابی شبکه ای (1)
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:14 | بازدید : 4458 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

اصطلاحات رایج در بازاریابی شبکه ای (1)

در اینجا قصد داریم شما را با اصطلاحات و کلماتی که در یک شبکه سالم با آن برخورد می کنید ، آشنا کنیم این کلمات تقریبا امروزه در سرتاسر این حرفه برای طرحهای با عرض یا عمق نامحدود به کار برده میشود . تصویری که شما در زیر میبینید طرحی با عرض نامحدود می باشد.         

 
 
 

·         شما تشکیل دهنده سازمان فروش (You)

تمامی افرادی که در تصویر بالا مشاهده می کنید گروه فروش شما نامیده میشوند در تصویر بالا مشتریان نمایش داده نشده اند اما در صورتی که یکی از توزیع کنندگان شما تحت عنوان مشتری قرارداد خود را ثبت نماید ، دیگر به او توزیع کننده نمی گویند، بلکه نام او مشتری میباشد. به افراد بالاتر از شما اسپانسر یا آپلاین میگویند .                     

·         سطوح (Level)

5نفری که در زیر شما قرار دارند "سطح 1" شما هستند. در بعضی مواقع افراد سطح یک، توزیع کننده مستقیم نامیده میشوند . میزان دریافتی در در هر سطح در طرح بالا به ترتیب 1_10%، 2_15%،3_5%، 4_3% و  5_10%

·         راهبر (Leader)

شخصی که در نقطه انتهایی سمت چپ شما قرار دارد راهبر نامیده میشود . سازمان فروش او متشکل از 50 نفر است.

·         سازمان فروش موازی (crossline)

شما از فروش گروه موازی خود نمیتوانید پولی کسب کنید. شما میتوانید در راستای این برنامه ی بازاریابی و تلاش همگانی همدیگر را مورد حمایت قرار دهید.

این وظیفه شماست که دیگران حتی با وجود رقابت با یکدیگر کار کنند و موجبات ناراحتی و نگرانی کسی را فراهم نکنند. اگر گروههای فروش موازی با هم هماهنگ نباشند زمان هدر میرود و همه تلاشها در راستای جنگ با یکدیگر به کار میرود.

پاداش سطوح (Bonus Level)

زمانی که شما به حد مناسبی از فروش دست پیدا کنید شما فراتر از سطوح تعیین شده (6لول) میتوانید پاداش دریافت کنید . اینگونه پاداشها اغلب مورد استفاده افراد حرفه ای و مجموعه سازهای موفق قرار میگیرد.

در این قسمت به شرح برخی از اصطلاحات که در طرحهای بازپرداخت به کار برده میشود اشاره میکنیم .طرح پرداخت در شرکتهای مختلف و در برخی ساده در برخی پیچیده است. هر اندازه که شما درک بهتری از طرح بازپرداخت شرکت داشته باشید به همان نسبت درآمدتان نیز بیشتر خواهد بود.

ادامه دارد...


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


جدول ارزیابی شرکت های بازاریابی شبکه ای
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:10 | بازدید : 2963 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

جدول ارزیابی شرکت های بازاریابی شبکه ای

با عرض سلام و آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزان و دوستداران حرفۀ فروش مستقیم و خوانندگان همیشگی MLMBOOK بیش از یک سال و شش ماه از راه اندازی MLMBOOK می گذرد. در ابتدای راه اندازی هیچ وقت تصور این مطلب که سایت به این اندازه مورد استقبال مخاطبان دوست داشتنی اش قرار بگیرد به ذهنمان خطور نمی کرد. هزاران کامنت و ایمیل بیانگر چیزی جز علاقۀ شما دوستداران این حرفه نمی باشد.

اما افسوس که هنوز تا رسیدن به شناخت صحیح و عمیق راه درازی در پیش است.

امید است که با افزایش این شناخت درست، زمینه را برای گسترش حرفۀ فروش مستقیم آن گونه که شایسته است فراهم نماییم.

 

همانطور که مستحضر هستید MLMBOOK به منبع وسیعی از اطلاعات مفید و سودمند در زمینه فروش مستقیم تبدیل شده است. اما اخیراً بدلیل پاره ای از مشکلات، فعالیت سایت همانند قبل نمی باشد.

مقلاتی که تا کنون از طریق سایت مشاهده نموده اید تنها بخشی از حجم گسترده ای از مقالاتی است که در اختیار تیم MLMBOOK قرار دارد که در فرصتی مناسب تمامی این مقالات برای استفاده دوستان بر روی سایت قرار می گیرد.

با سعی و تلاش دست اندر کاران سایت و تیم علمی، با بازنگری کلیۀ مطالب توانستیم به جدولی جهت ارزشیابی یک فروش مستقیم به منظور اتخاذ تصمیم درست جهت الحاق یا عدم الحاق به آن شرکت دست یابیم.

همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید با پرسش چند سؤال که از معیارهای اصلی بررسی شرکت های فروش مستقیم در دنیا می باشد و پاسخ بله و خیر در ازای این سؤالات، شخص می تواند به معیار درستی در تشخیص سالم بودن فعالیت یک شرکت فروش مستقیم دست یابد. باید در نظر داشت که این جدول در واقع چکیده ای از نکات نهفته در مقالات سایت و اصول فروش مستقیم می باشد.

برای دریافت فایل پی دی اف جدول اینجا را کلیک کنید 

با تشکر از حسن انتخاب شما

MLMBOOK

 

منبع : http://www.mlmbook.ir


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تعاریف و مفاهیم فروش مستقیم
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:9 | بازدید : 755 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

تعاریف و مفاهیم فروش مستقیم

اگر شما به بازاریابی شبکه ای به دید یک فرصت نگاه می کنید، ممکن است با تعدادی از شرایط و تعاریف آشنا شوید که تا الان برای شما نامانوس بوده اند. برای آن که بتوانید هر فرصت سرمایه گذاری در آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، درک و فهم این مسئله حائز اهمیت است که این شرایط و تعاریف چه معنا و مفهومی دارند و چگونه می توانند بر تجربه فروش مستقیم اثر بگذارند.

 
 

تفاوت بین فروش مستقیم و بازاریابی مستقیم چیست؟

فروش مستقیم عبارت است از فروش محصولات یا خدمات فارغ از داشتن مکانی ثابت برای خرده فروشی و این نحوه فروش عموماً از طریق معرفی و تبلیغ کالا به صورت شخص به شخص یا برگزاری جشن ها و گردهمایی ها برای تبلیغ کالا یا خدمات صورت می گیرد. فروشندگان مستقیم نیز پیمانکاران مستقلی هستند که به طور مستقل با آنها قرارداد بسته شده است و آنها محصولات یا خدمات شرکت را به فروش می رسانند و بر اساس میزان فروششان از شرکت پاداش دریافت می کنند. در سویی دیگر، بازاریابی مستقیم عبارت است از پاسخ گویی مستقیم به مشتریان از طریق فروش تلفنی، پستی و کاتالوگی.

 

تفاوت بین فروش مستقیم و بازاریابی شبکه ای چیست؟

فروش مستقیم به روش های توزیع کالا اشاره دارد در حالی که بازاریابی چند سطحی به عنوان یک نوع طرح سود هی و پاداش دهی در طرح فروش مستقیم استفاده می گردد. یک شرکت فروش مستقیم که از یک طرح پورسانت دهی چند سطحی استفاده می کند، به نمایندگان/ بازاریابانش، علاوه بر میزان فروش خودشان، بابت میزان فروش زیر مجموعه های شان نیز پاداش پرداخت می کند. (منظور از زیر مجموعه ها افرادی است که نمایندگان/ بازاریابان وارد سیستم کرده و به آنها آموزش می دهند و این افراد نیز به نوبه خود افراد دیگری را به عنوان زیر مجموعه وارد طرح کرده و به آنها آموزش های لازم را می دهند)

 

تفاوت بین بازاریابی شبکه ای و طرح گردهمایی در چیست؟

به طور سنتی، بازاریابی شبکه ای عبارت است از انجام فروش به صورت شخص به شخص یا یک به یک به این صورت که فروشنده، کالا ها را تنها برای یک یا دو نفر به نمایش می گذارد است در حالی که درطرح گردهمایی یک فروشنده در مورد کالاها یا خدمات شرکت با گروهی از افراد اغلب در خانه ی فردی که دوستان و آشنایان خود را دعوت کرده صحبت می کند. در طرح برگزاری جلسات گردهمایی، به طور کلی یک فروشنده مستقیم کالا یا خدمات را به گروهی از افراد معرفی می کند. این جلسات اغلب در منزل یکی از خانم ها برگزار می شود و او از دوستان و اعضای خانواده اش  می خواهد در این جلسه شرکت کنند. میهمانان این فرصت را دارند که در طول جلسه در میان محصولات به نمایش درآمده بچرخند، اطلاعات کسب کنند و محصولی را در صورت تمایل سفارش دهند. (اگرچه تکنولوژی دیجیتال هم اکنون امکان برگزاری "جلسات مجازی" سفارش مجدد دادن و ارائه خدمات به مشتری از راه دور را فراهم کرده است در حالی که این تکنولوژی ها هنوز هم تا حد بسیار زیادی توجه افراد را به خود جلب می کنند) بسیاری از نمایندگی های فروش مستقیم از ترکیبی از هر دو روش برای فروش کالاها استفاده می کنند.

 

تفاوت بین طرح پورسانت دهی تک لایه (Singel level)  با چند لایه ای (Multi level) در چیست؟

در طرح پرداخت پاداش تک مرحله ای یا بازاریابی سنتی، نمایندگان فروش/ بازاریابان تنها بر اساس مبلغ (میزان) فروش خود پاداش (پورسانت) می گیرند. در طرح پرداخت پاداش چند مرحله ای نمایندگان فروش/ بازاریابان علاوه بر این که بابت فروش خودشان پاداش (پورسانت) می گیرند، بابت فروش زیر مجموعه های خود نیز پاداش (پورسانت) می گیرند.

 

یک دسیسه هرمی چیست؟

یک دسیسه هرمی سیستمی است که در آن شرکت کنندگان در ازای وارد کردن سایر افراد به سیستم پاداش دریافت می کنند. پرداخت هایی که توسط افراد جدید برای ورود به سیستم انجام می شود، به شخصی که او را وارد سیستم کرده و حامی او می رسد و تنها راه برای بازگرداندن مبلغ سرمایه گذاری این است که خود آن شخص نیز افراد بیشتری را به عنوان زیر مجموعه خود وارد سیستم کند. اصولاً به جای آن که دریافت پاداش (پورسانت) بر مبنای فروش کالا به مشتریان واقعی باشد، پرداخت پاداش بستگی به جذب افراد دارد. در یک طرح قانونی، پرداخت پاداش بر مبنای فروش محصولات واقعی به مشتریان واقعی است و این می تواند شامل فروش محصولات به خود افراد فروشنده که واقعاً خودشان هم از محصول استفاده می کنند، باشد. هزینه های مربوط به پیوستن به یک طرح قانونی کمترین هزینه ممکن است و معمولاً به اندازه ای است که قیمت محصول و یا سایر اقلام را پوشش  می دهد تا به فروشنده کمک کند کار خود را آغاز کند.

 

پیمانکار مستقل کیست؟

پیمانکار مستقل شخصی است که برای یک شرکت دیگر تحت شرایط تعریف شده در قرارداد یا موافقت نامه کار می کند. پیمانکاران مستقل در استخدام شرکت نیستند و به هر اندازه که مایل باشند کار می کنند. آنها خویش فرما هستند و مسئول جمع آوری و پرداخت مالیات بر درآمد خود نیز هستند.

 

"زیر مجموعه" و "اسپانسر" چیست؟

در یک طرح پرداخت پاداش چند مرحله ای زیر مجموعه به فردی گفته می شود که توسط خود فرد بازاریاب در سیستم جذب شده و آموزش دیده است همانطور که سایر افراد جذب شده در سیستم این کار را انجام می دهند و به این کار ادامه می دهند. یک فرد حامی نیز شخصی است که یک فروشنده را در سیستم جذب کرده است همان طور که افراد حامی آنها این کار را کرده اند. پاداش (پورسانت) معمولاً تا چند سطح به افراد جذب شده در سیستم پرداخت می شود، اما طرح های پرداخت پاداش در هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. طرح های پرداخت پاداش می توانند پیچیده نیز باشند بنابراین این مسئله نیز حائز اهمیت است که قبل از این که وارد سیستم شوید، کاملاً بدانید که چگونه به شما پاداش (پورسانت) پرداخت خواهد شد. این همچنین فرصت خوبی است تا نشان دهید که پاداشی که دریافت می کنید، از محل فروش محصولات و خدمات است نه از محل عضوگیری.

 

زمانی که شما با اصطلاحات و شرایط مرتبط با فروش مستقیم آشنا شدید، می توانید با اعتماد به نفس از تصمیم خود برای پیوستن به یک شرکت اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که قبل از امضا کردن موافقت نامه به عنوان پیمانکار مستقل بسیار مهم است که تمام بخش های آن را بخوانید و نسبت به موضوع آن اشراف دشته باشید. فردا نیز یک فرصت خوب برای شما وجود خواهد داشت پس زمان بگذارید تا بتوانید بفهمید کدام یک از این فرصت ها برای شما مناسب است.

 

اصول اخلاقی مورد استفاده در انجمن فروش مستقیم چیست؟

پایه و اساس انجمن فروش مستقیم تعهد به شیوه های تجاری اخلاقی می باشد و خدمت به مشتریان ازجمله اصول اخلاقی انجمن است. هر شرکت عضو این انجمن ملزم به رعایت استاندارد ها و رویه های موجود در دستور العمل ها بعنوان شرط اصلی و اساسی عضو شدن و استمرار عضویت شرکت در انجمن فروش مستقیم است.

دستور العمل اصول اخلاقی انجمن فروش مستقیم هم مصرف کننده (خریدار) و هم فروشنده را مخاطب خود قرار می دهد. این دستور العمل ضمانت می کند که شرکت های عضو اظهار نظری نمی کنند یا وعده ای نمی دهند که باعث گمراهی مصرف کنندگان یا فروشندگان آتی شوند. دسیسه های هرمی غیر قانونی هستند و شرکت هایی که از سیستم های هرمی استفاده می کنند، مجاز به عضو شدن در انجمن فروش مستقیم نیستند.

دستور العمل اصول اخلاقی انجمن فروش مستقیم توسط مدیر ناظر که باهیچ یک از شرکت های عضو انجمن فروش مستقیم در ارتباط نیست، اجرا می شود. مدیر ناظر هر کاری که بتواند انجام می دهد تا بتواند دعاوی را بگونه ای حل کند که طرفین راضی باشند و قدرت تصمیم گیری در مورد پرداخت خسارت ها را دارد. تمامی شرکت های عضو پذیرفته اند که به تصمیمات مدیر ناظر احترام بگذارند و به آن گردن نهند.  

 منبع : http://www.mlmbook.ir


موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 85
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 17
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 17
:: بازدید ماه : 216
:: بازدید سال : 1249
:: بازدید کلی : 26997